TE0013 Türkiye'de iç göç

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE0013
Ad Türkiye'de iç göç
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MÜGE DAVRAN


Dersin Amacı

Türkiye'de iç göç olgusunu kırsal ve kentsel alanlar ile tarım ve kırsal nüfus perspektifinden tartışmak.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında ilk olarak göç ile ilgili temel kavramlar tanımlanacak; tarihsel süreç içinde Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi nüfus hareketleri incelenecek; göç türleri ve nedenleri ile birlikte göçle ilgili klasik ve modern kuramlar açıklanacak; göçle ilgili politikalar kalkınma ve yerel yönetimler açısından tartışılacak; göç ekonomisi, göç edenler (gelir, borç…) ve toplumsal açıdan (sağlık, eğitim, istihdam..) ele alınacak; göç hareketlerinin küreselleşme, modernleşme ve kalkınma içindeki yeri incelenecektir. İkinci olarak, Türkiye’de yapılmış iç göç araştırmaları incelenecek; iç göç olgusu toplumsal değişme açısından tartışılacak; iç göç sonucunda kırsal/kentsel mekân değişikliği hem geride kalanlar hem de yeni gelenler açısından ele alınarak kırsal/kentsel bellek kavramı ile birlikte tartışılacak; iç göç açısından dezavantajlı gruplar (çocuk, genç, kadın ve yaşlı nüfus) toplumsal cinsiyet bakış açısıyla incelenecek; mevsimlik emek göçü tarım işçileri üzerinden ve özel olarak çocuk işçiliği ve kadınlar açısından tartışılacaktır. Üçüncü ve son olarak Türkiye’de göçle ilgili kamu ve özel sektöre ait kurumlar (üniversite araştırma merkezleri, STK’lar, TC. Göç İdaresi Genel Müdürlüğü….) incelenecek; bu kurumların amaç ve işlevleri açıklanacaktır.

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

ÖNERİLEN DERS NOTU VE KAYNAKLAR.

Notlar

yüksek lisans tezleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Göç ile ilgili kavramları tanımlayabilme ve tartışabilme
ÖÇ02 Göçle ilgili tarihsel süreci tartışabilme.
ÖÇ03 Kırsal ve kentsel alan üzerinde göç sonucu oluşan sosyo-ekonomik ve kültürel etkileri tartışabilme.
ÖÇ04 Dezavantajlı gruplar açısından göçü tartışabilme.
ÖÇ05 Göç ve tarım ilişkisini tanımlayabilme, neden ve sonuçlarını tartışabilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 1. Göç ile İlgili Temel Kavramlar Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 2. Göç ve Tarihsel Süreç (Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi) Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 3. Göç Türleri ve Göçün Nedenleri Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 4. Göç Kuramları Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 5. Göç Politikaları, Kalkınma ve Yerel Yönetimler Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 6. Göç Ekonomisi (Kişisel ve Toplumsal Açıdan) Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 7. Türkiye’de İç Göç Araştırmaları Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 8. Türkiye’de İç Göç ve Toplumsal Değişme Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 9. Türkiye’de İç Göç, Mekân ve Bellek (Kırsal Alan) Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 10. Türkiye’de İç Göç, Mekân ve Bellek (Kentsel Alan) Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 11. Türkiye’de İç Göç ve Toplumsal Cinsiyet Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Türkiye’de İç Göç, Yaşlı ve Genç Nüfus Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 14. Türkiye’de Mevsimlik Emek Göçü Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 15. Türkiye’de Göç İle İlgili Kurumlar ve İşlevleri (Özel/ Kamu) Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS