TS012 Su Kaynaklarında Kirlilik Yönetimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TS012
Ad Su Kaynaklarında Kirlilik Yönetimi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BURÇAK KAPUR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, su kaynaklarının kullanılması, bozulmasını ve onu korumak için ne yapılabileceğini anlatmaktır. Bu bağlamda, yüzeysel suların korunması ve sürdürülebilir kullanımı için alınması gereken tedbirlerin, ilgili mevzuatın ve bunlara bağlı kavramların öğrenciye verilmesi hedeflenmektedir. Su kaynaklarının kirlenmesinin önlenmesi ve kirlenmiş olan su kaynaklarının su kalitesinin iyileştirilmesi amacıyla yapılan çalışmaların bütününü içeren su kalite koruma planları, yüzeysel ve yer altı sularının kalite açısından değerlendirilmesi, su kalitesi gözlem ve izleme çalışmaları, suyu kirleten kaynakların tanımlanması, su kirliliği kontrolü yönetmeliği anlatılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Su kalitesi, noktasal olmayan kirlilik kaynağı, sorunun kapsamı, halk sağlığına etkileri, sulama sularının kalite kriterleri, toprak ve su ilişkisinde su kalitesinin önemi, tuz dengesi ve yıkama, yıkama gereksinimi, su kirleticileri olarak pestisitler, su kirleticileri olarak gübreler, su kirleticileri olarak sedimentler, atık su ve endüstriyel atıklar ile su kalitesini iyileştirme yöntemleri.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

GROUNDWATER QUALITY AND ENVIRONMENT, ISBN:10 0230-63493-1, Published by Rajiv Beri for Macmillan India. Editors; K Palanisami, B R Neupane, M Thangaranjan

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Su Kirliliği, kirlilik kaynakları, kirlilik miktarı hakkında bilgi edinebilme ve yüzeysel suları kirlilik derecelerine göre sınıflandırılabilmesi bilgisine sahip olur.
ÖÇ02 Kuraklığı ve seviyesini, su kısıtını, su kalitesinin su kullanımına etkilerini tanımlayabilme bilgisine sahip olur.
ÖÇ03 Su kirliliğinin kontrolü ve yüzeysel suların miktar ve kalite açısından korunması için ilgili yasal mevzuatı yorumlayabilmesini öğrenir.
ÖÇ04 Atık suların çıkış ortamındaki su kalitesine etkilerini öngörebilme yeteneğini kazanır.
ÖÇ05 Antropojenik etkilerin yüzey sularının miktarına ve kalitesine oluşturduğu tehditleri ortaya koyabilme bilgisine sahip olur.
ÖÇ06 Miktar ve kalite açısından olumsuz etkilenen yüzey sularını için alınması gereken önlemleri ve durumun iyileştirilebilmesi için atılması gereken yasal, teknik ve sosyo-ekonomik adımları belirleyebilme bilgisini kazanır.
ÖÇ07 Su kaynaklarının etkin kullanılmasını sağlayacak ve olumsuz etkileri kontrol altına alacak planlama, koordinasyon, organizasyon, izleme, denetim ve yaptırım faaliyetlerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Dersin Amacı ve Su İhtiyacı. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Suyun niteliği ve niceliği. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sektörel su talepleri, kullanımları ve yarattığı tehditler-Çözüm yolları. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Su Arzının Güvenliği. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Su Kalitesinin Güvenliği. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Su Kaynakları (Havza) Planlaması. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Su Kaynaklarının Yönetimi. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Su Kaynaklarının Yönetimi (Entegre ve Uyumlanabilir Yönetim Anlayışları). Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Hidrometeorolojik Gözlem Ağları ve İzleme Çalışmaları. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Seller, kuraklık, kontamine içme suları, su kaynaklarının yönetimi. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dere ve göl kirliliği, yer altı sularının kirliliği, su arıtımı ve su hakları. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Tarımsal faaliyetlerin su kirliliği üzerine etkileri. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türkiye'nin su riskleri. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türkiye'deki su yönetimi ile ilgili ana kurum ve kuruluşlar. Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak kitap ve ders notların çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:33