TB578 Soğanlı ve Yumrulu Tıbbi Bitkiler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TB578
Ad Soğanlı ve Yumrulu Tıbbi Bitkiler
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SALİHA KIRICI


Dersin Amacı

Soğanlı- yumrulu tıbbi bitkilerin ( Anemone, Arum, Cyclamen, Dracunculus, Galantus, Geranium, Fritillaria, Leucojum, Lilium, Scilla, Sternbergia, Urginea, Gypsophilla, Pancratium, Orchis, Ornithogalum v.b) genel özellikleri, ülkemizde doğal yayılış alanları, kullanım amaçları, önemli soğanlı bitkilerin morfolojik - biyolojik özellikleri, bileşimi, kültüre alınma imkanları, vejetatif ve generatif olarak çoğaltılmaları, yetiştirme teknikleri ve hasatları hakkında bilgi verilecektir

Dersin İçeriği

Soğanlı yumrulu bitkilerin genel özellikleri, ülkemizdeki durumu, doğal floradan sökülmeleri ve kültüre alınmaları, yetiştirme teknikleri ve tıbbi olarak kullanımları

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Ders notu öğrencilerin maillerine gönderiliyor

Notlar

1-https://www.bizimbitkiler.org.tr/ 2-http://www.nuhungemisi.gov.tr/ 3-https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ 4- http://www.tubives.com/ 5- https://www.tarimorman.gov.tr/ 6-http://www.agaclar.net/ EKİM, T., ARSLAN, N., KOYUNCU, M., 1997. Ünaldı EÜ, 2007. Tehdit ve tehlike altında bir kültür bitkisi:safran (Crocus sativus L.).Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4: 53-67. Developments In Conservation and Propogation of Flowerbulbs Native to Turkey. Proceeding International Symposium on Flower Bulbs. Acta Hort. 430, 773-777. EKİM, T., KOYUNCU, M., VURAL, M., DUMAN, H., AYTAÇ, Z., ADIGÜZEL,N., 2000. Türkiye Bitkileri Kırmızı Kitabı (Eğrelti ve Tohumlu Bitkiler). Türkiye Tabiatını Koruma Derneği Ve Van 100.Yıl Üni. Yayınları, Ankara. 246 s. ERTEKİN, A. S., 2002. Karacadağ Bitki Çeşitliliği. Sürdürülebilir Kırsal ve Kentsel Kalkınma Derneği ve UNDP-GEF Yayını. 171s. Ünaldı EÜ, 2007. Tehdit ve tehlike altında bir kültür bitkisi:safran (Crocus sativus L.).Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4: 53-67. Davis, P.H; Mill R.R; Kit, T. (1988), Flora of Turkey and The East Aegean Islands. University of Edinburgh, Edinburgh,10, s. 228. Resmi gazete, 2019. DOĞAL ÇİÇEK SOĞANLARININ 2020 YILI İHRACAT LİSTESİ HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2019/63 Kırıcı S, Bayram E, Tansı S, Arabacı O, Baydar H, Telci İ, İnan M, Kaya D, Özel A. Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Üretiminde Mevcut Durum ve Gelecek. Türkiye Ziraat Mühendisliği IX. Teknik Kongresi 13-17 Ocak, Bildiri Kitabı-1, 2020;505-528 Kırıcı S. Türkiye’de Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Genel Durumu. TÜRKTOB 2015; 15: 4-11. OGM. Odun dışı Orman Ürünleri. https://rip.tarimorman.gov.tr/Sayfa/Detay/669 (erişim 5.11.2022). TÜİK, Dış Ticaret ve Bitkisel Üretim İst. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=92&locale=tr (erişim 5.11.2022)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarla bitkilerinin gen merkezlerini bilir
ÖÇ02 Tarla bitkilerinin gen kaynakları ve gebetik zenginlik hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Genetik çeşitliliğin tarımdaki önemini öğrenir
ÖÇ04 Biyolojik çeşitliliğin korunması hakkında fikir sahibi olurlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin genel özellikleri Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin ülkemizde doğal yayılış alanları Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin bileşimleri ve kullanım alanları Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin kültüre alınma imkanları Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin çoğaltılmaları Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin yetiştirme teknikleri Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin hasatları Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin korunması ile ilgili yasalar Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Önemli soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin ticareti ve bu konu hakkında ödev verilecek Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Salep türleri Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Anemone, Arum, Cyclamen, Dracunculus türleri Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Galantus, Geranium, Fritillaria türleri Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Scilla, Sternbergia, Urginea, Gypsophilla, Pancratium türleri Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Arazi gezisi Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS