TL536 Dokuma Kumaş Mekaniği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TL536
Ad Dokuma Kumaş Mekaniği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NİHAT ÇELİK


Dersin Amacı

Dersin amacı; çeşitli geometrik modeller incelenerek dokuma kumaş mekaniğini kavramak, iplik ve kumaş örtme faktörleri ile sıklık teorilerini incelemektir.

Dersin İçeriği

Dokuma Kumaş Mekaniği Pierce'in Geometrik Modeli. İplik Çapı ve Numara. Elips Kesitli Kumaş Geometrileri. Kemp'in Geometrik Modeli. Hamilton'un Geometrik Modeli. Atkı ve Çözgü Örtme Faktörleri Ve Kumaş Örtme Faktörü. Örtme Faktörleri, İplik Krimpleri ve Doku Yapısı. Sıklık Teorileri; Çap Kesişim Teorileri, Limit Sıklık ve Dokunabilme Özellikleri. Armitage ve Brierley Teorileri. Farklı Numarada Atkı ve Çözgülü Kumaşlarla Sıklık. Dokuma Kumaşlarda Boyut Değişimleri; Dokumada Çekme, Terbiyede Çekme.

Dersin Ön Koşulu

Ders öncesi ders notu ve çeşitli kaynaklardan ve/veya internet yoluyla ön bilgi veya fikir sahibi olunmasında yarar görülmektedir.

Kaynaklar

1. ÇELİK N., İlgili Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana. 2. BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir. 3. BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir. 4. EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., 1996. Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel. 5.EREN R., 2009, Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, Bursa. 6. ACUNER A., 2001, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul. 7. TAYLOR M.A. (ÇEVİREN ALİ DEMİR VE MELİH GÜNAY), 1999, Tekstil Teknolojisi, Forbes Publications, London (UK). 8. GÜRCÜM H.B., 2010, Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, İstanbul. 9. GOERNER D., 1986, Woven Structure and Design - Part 1: Single Cloth Construction, Wira Technology Group, Leeds (UK). 10. GOERNER D., 1989, Woven Structure and Design - Part 2: Compound Structures, British Textile Technology Group, Leeds (UK). 11. ROBINSON A.T.C. and MARKS R., 1973, Woven Cloth Construction, The Textile Institute, Manchester (UK). 12. MARKS R. and ROBINSON A.T.C., 1976, Principles of Weaving, The Textile Institute, Manchester (UK). 13. LORD P.R. and MOHAMED M.H., 1973, Weaving Conversion of Yarn to Fabric, Merrow Publishing, Watford (UK). 14. ORMEROD A. And SONDHELM W.S., 1995, Weaving - Technology and Operation, The Textile Institute, Manchester (UK). 15. TALASAVEK O. And STAVY V.,1981, Shuttlelless weaving Machines,Elsevier Scientific Publishing. 16. TALUKDAR M.K. SRIRAMULU P.K. and AJGAONKAR D.B., 1998, Weaving - Machines, Mechanisms, Management, Mahajan Publishers, India.

Notlar

Dokuma makine, mekanizma, sistem, dokuma tasarım yazılımları vs. üreticilerine ait resmi internet sayfaları - Picanol, Dornier, Sultex, Sulzer, Staubli, Van de Wilele, Panter, Vamatex, Tsaudakoma, Toyoda … vs. -Tekstil teknolojisi ve Bilimine yönelik Populer ve bilimsel konuları ele alan basılı ve on-line dergiler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dokuma Kumaş Mekaniği hakkında genel bilgi sahibi olur
ÖÇ02 Çeşitli geometrik modeller hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Örtme faktörleri, iplik krimpleri ve doku yapısı hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ04 Sıklık teorileri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ05 Dokuma kumaşlarda boyut değişimleri hakkında bilgi sahibi olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dokuma Kumaş Mekaniği ve Pierce'in Geometrik Modeli Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İplik Çapı ve Numara Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Elips Kesitli Kumaş Geometrileri Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kemp'in Geometrik Modeli Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Hamilton'un Geometrik Modeli Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Atkı ve Çözgü Örtme Faktörleri Ve Kumaş Örtme Faktörü Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Örtme faktörleri, iplik krimpleri ve doku yapısı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Sıklık Teorileri Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Çap Kesişim Teorileri, Limit Sıklık ve Dokunabilme Özellikleri Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Armitage ve Brierley Teorileri Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Farklı Numarada Atkı ve Çözgülü Kumaşlarla Sıklık Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Dokuma Kumaşlarda Boyut Değişimleri Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Dokumada Çekme, Terbiyede Çekme Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel konu tekrarı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS