TBB0019 Toprak Organik Maddesi ve Bitkilerin Mineral Beslenmesi İlişkileri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBB0019
Ad Toprak Organik Maddesi ve Bitkilerin Mineral Beslenmesi İlişkileri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUSTAFA BÜLENT TORUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere, Toprak Organik Maddesi ve Mineral Beslenme ile İlişkisi ile ilgili temel kavramları vermektir.

Dersin İçeriği

Organik maddenin toprağın fiziksel ve kimyasal özelliklerine, topraktaki mineral besin elementlerinin tutunması, kompleksleşmesi ve serbestlenmesi üzerine olan etkilerinin incelenmesi ve bu etkilerin bitki beslenmesi açısından öneminin ortaya konması. Organik maddenin, ağır metal kontaminasyonu altındaki toprakların iyileştirilmesindeki rollerinin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Chemistry of Soil Organic Matter: Author: K. Kumada, 1st Edition - January 1, 1988, eBook ISBN: 9780080869858 Soil Organic Matter and its Role in Crop Production: Editor: F.E. Allison, 1st Edition - January 1, 1973, eBook ISBN: 9780080869698, View series: Developments in Soil Science Labile Organic Matter: Chemical Compositions, Function, and Significance in Soil and the Environment: Autors, Zhongqi He, Fengchang Wu (Editor), ISBN: 978-0-891-18962 6 January 2020 400 Soil Organic Matter in Sustainable Agriculture :Edited By Fred Magdoff, Ray R. Weil Copyright Year 2004, Published October 10, 2019 by CRC Press, 412 Pages, ISBN 9780367394233.

Notlar

Toprak Bilimi. Hüseyin Özbek, Zülküf Kaya, Hasan Kaptan ve Mustafa GÖK, 1993.Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel yayın No, 73. Ders Kitapları Yayın No, 16


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toprak Organik maddesi ve özelliklerini bilir
ÖÇ02 Organik maddenin besin elementlerinin kaynağı olduğunu bilir
ÖÇ03 Sürdürebilir tarımda organik maddenin önemini kavrar
ÖÇ04 Yaşamda karbon (C) ve diğer elementlerin döngülerinde organik maddenin önemini bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur 2
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toprak Organik Maddesi Nedir? Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Toprak Organik maddesinin kaynakları ve özellikleri Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Organik maddenin tarımda genel önemi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Mineralizasyon ve etkileyen faktörler Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Humifikasyon ve etkileyen faktörler Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Toprak Organik maddesinin toprağın fiziksel özellikleri üzerine olan etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Toprak Organik maddesinin toprağın kimyasal özellikleri üzerine olan etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Toprak Organik maddesinin toprağın biyolojik özellikleri üzerine olan etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 ara sınav sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
10 Toprak Organik maddesin besin elementlerin alımı üzerine doğrudan etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Toprak Organik maddesin besin elementlerin alımı üzerine doğrudan etkisi; besin kaynağı olarak, şelat olarak, inorganik kollidal fraksiyonların bitki besin elementlerin adsorpsiyonunu engellemesinde organik maddenin rolü Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Organik maddenin bitkide azot (N) beslenmesi üzerine etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Organik maddenin bitkide fosfor (P) ve potasyum (K) beslenmesi üzerine etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Organik maddenin bitkide demir (Fe) ve çinko (Zn) beslenmesi üzerine etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Organik maddenin bitkide bakır (Cu) ve mangan (Mn) beslenmesi üzerine etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Organik maddenin bitkide bor (B) beslenmesi üzerine etkisi Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 genel değerlendirme sözlü sınav Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 09:03