Genel Bilgi
Kod | TBB526 |
Ad | Model Oluşturmada Matematiksel Yaklaşımlar ve Çözümleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. ALKHAN SARIYEV |
Dersin Amacı / Hedefi
Modelleme tekniklerini anlatmak; Ampirik ve deterministik modelleri sınıflandırmak; Ölçülmüş verilerdn bir matematiksel model üretmek; Dinamik moddelerin başlanğıç ve sınır koşşullarını izah etmek; Matematiksel modellerin sayısal çözümlemesini anlatmak
Dersin İçeriği
Ampirik ve yarı ampirik modeller. Verilere dayanan ampirik modellerin geliştirilmesi ve parametrelerin seçilmesi. En küçük kareler yöntemi, interpolasyon ve apparximation uygulamaları. Geliştirilmiş modelin değerlendirilmesi. Dinamik modeler ve parabolik tip diferansiyel denklemlerle ifade edilen Agorekosistem modelleri. Matematiksel modelelrin başlanğıç ve sınır koşulları ve sayısal çözüm yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Matematiksel Modelleme: Model Çözümü Yaklaşımları
Notlar
ilgili diğer yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Agroekosistem modellerinin sınıflandrılması ve modelelme tekniklerinin geliştirilmesi konusunu benimser |
ÖÇ02 | Ampirik ve yarı ampirik ve deterministik modeller hakkında bilgi birikimi kazanır |
ÖÇ03 | Dinamik modeler hakkında bilgi edinir ve matematiksel modelelrin başlanğıç ve sınır koşullarını tanımlar ve modelin sayısal çözüm yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Diferensiyal, integral ve limit gibi kavramları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Stokastik ve deterministik modeller. | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Verilere dayanan ampirik ve yarı-ampirik modellerin geliştirilmesi ve parametrelerin seçilmesi. | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Eşitleme yöntemi, lineerize yöntemi ve en küçük kareler yöntemi ve tatbikleri | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Model geliştirmede interpolasyon ve apparximation yöntemleri | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Modellerin grafiksel analzi ve 2-3 parametreli modellerin geliştirilmesi teknikleri | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Geliştirilmiş modelin hata değerlendirilmesi ve yeniden iyileştirilmesi | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Dinamik Agroekosistem modeleri | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Matematiksel modelelrin başlanğıç ve sınır koşulları | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Matematiksel modelelrin analitik ve sayısal çözüm yöntemleri | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Modelelrin bloklar, dinamiklik ve bütçe prensepleri | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Matematiksel modelelr sistemi, sistemin zaman ve mekan addımlarının seçilmesi | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Modellemede algoritmaların geliştirilmesi ve programnlanması | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
14 | Modelelrin simulasyon teknikleri ile tahmin yapma işlemleri | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
15 | Bitki büyüme meodelelrinin geliştirilmesi ve ürün tahminine yönelik simulasyonlar | Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
AKTS | 5 AKTS |