ZO639 Arı Genetik ve Islahı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZO639
Ad Arı Genetik ve Islahı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA


Dersin Amacı

Bal arılarının genel gentetik yapısı, çiftleşme davranışı, ırk, ekotip ve genotiplerinin önemi, yetiştirme ve çiftleştirme modelleri, teknik arıcılıkta etkin kullanıma sunulması.

Dersin İçeriği

Bal arısının genetik yapısı ve ıslahı

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu

Notlar

Kumova, U. 2015. Bal Arısı Genetik ve Islahı. Ç. Ü. Ziraat Fakültesi. Ders Notu. 1-145.Adana Cale, G.H., Rothenbuhler, W. C. 1975. The Hive and the Honey Bee.Genetics and Breeding of the Honey Bee. Dadant and Sons. Hamilton ILL.157-87. Rotenbuhler.W.C., Kulıncevıc. J.M., Kerr. W.E.1968. Bee Genetics-Annual Review up Genetics.Vol.2.413-438


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bal Arısının Sitolojisi Ve Genetik Yapısını bilir.
ÖÇ02 Cinsiyet Oluşumunun Genetik ve Islah Açısından Önemini öğrenir.
ÖÇ03 Koloninin Yapısını ve Buradaki Cinsiyet Dağılımını bilir.
ÖÇ04 Bal arılarına Özgü Bazı Çiftleşmeleri ve Genetik Sonuçlarını bilir.
ÖÇ05 Bal arısının Islahını öğrenir.
ÖÇ06 Bal Arılarına Özgü Kalıtım Derecesini bilir.
ÖÇ07 Seleksiyon, Yetiştirme ve Melezlemeyi ve Yöntemlerini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bal Arısı (Apis mellifera L.) Sitolojisi Ve Genetik Yapı. Body (Somatic) Chromosome and Genotype Formation in Honey Bees Konu anlatımı, tepegöz, sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Cinsiyet Kromozomu ve Cinsiyet Oluşumu. Cinsiyet Oluşumuna İlişkin Diğer Hipotezler Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Cinsiyet Oluşumunun Genetik ve Islah Açısından Önemi Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Koloni Yapısı ve Buradaki Cinsiyet Dağılımı Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Genetik Yapının Arı Islahında Sağladığı Avantajlar Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Bal arılarına Özgü Bazı Çiftleşmeler ve Genetik Sonuçları Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Bal arısının Islahı Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kantitatif Genetik Yapı Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Arı Islahında Başlıca Varyasyon Kaynakları Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kalıtım Derecesi. Bal Arılarına Özgü Kalıtım Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Bal Arılarında Kalıtım Derecesini Tahmin Yöntemleri Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Seleksiyon ve Yöntemleri Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Yetiştirme (Çiftleştirme) Yöntemleri Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Melezleme ve yöntemleri. Kapalı Populasyon Arı Islahı. Kapalı Populasyon Islahında Çiftleştirme Sistemleri Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS