BİS547 Sağkalım Analizine Giriş

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİS547
Ad Sağkalım Analizine Giriş
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR


Dersin Amacı

Sağ kalım analizi ile ilgili temel bilgilerin elde edilmesi, sansürlü veriler hakkında bilgi edinilmesi, sağ kalım süresinin etkileyen faktörleri belirlemede kullanılan yöntemlerin kavranması

Dersin İçeriği

Yaşam sürelerinin ve bunları etkileyen faktörlerin incelenmesinde kullanılan yöntemler, yaşam çözümlemesine giriş, başarısızlık süresi, hayat tablosu tekniği, parametrik olmayan yaşam çözümlemesi, çok değişkenli yaşam çözümlemesi(Cox regresyon)

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Miller, Rupert G. Survival analysis Wiley New York 1981 2. Klein, John P., 0387948295

Notlar

Survival analysis : Techniques for censored and truncated data Springer New York 1997 3. Kleinbaum, D., Survival Analysis, Springer, 1996


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağkalaım analizini hangi durumda kullanacağına karar verir.
ÖÇ02 Uygun sağkalım çözümlemesi yöntemini seçer
ÖÇ03 Sağkalım çözümlemesi ile ilgili istatistiksel yöntemleri doğru uygular.
ÖÇ04 Sansürleme tipleri arasındaki farklılıkları gösterir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar,
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar,
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır,
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir,
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir,
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar,


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağkalım Analizine Giriş okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sansürleme ve Türleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sağkalım Süresi Fonksiyonları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sağkalım analizinde kullanılan dağılımlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sağkalım süresi Hesaplama Yöntemleri, Kaplan-Meier Yöntemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
6 Sağkalım süresi Hesaplama Yöntemleri, Yaşam Tablosu Yöntemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
7 Sağkalım Süreleri Karşılaştırma Yöntemleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Risk (Hazard) Yaklaşımı ve Cox Regresyon okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Cox regresyon modelinde değişken seçimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
11 Cox regresyon modelinin varsayımları ve denetimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Cox regresyon modelinde tabakalama okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Cox regresyon artıklarının incelenmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
14 Parametrik sağkalım modelleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 veri setinde sağkalım analizlerin uygulanması ve sonuçların karşılatırılması okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS