Genel Bilgi
Kod | BİS531 |
Ad | Lineer Modeller |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İLKER ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencinin kliniksel ve epidemiyolojik araştırma yöntemlerinden elde edilen verilerin analizinde uygulanabilecek değişik lineer modelleri bilmesi ve verilerin özelliklerine göre analizde bunlardan hangisinin uygun olacağını belirlemesi ve uygulama sonuçlarını yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste lineer model analizinde kullanılan teknikler uygulamalar ile anlatılacaktır. Ders içeriğinde çok değişkenli normal dağılım, basit lineer regresyon, çoklu lineer regresyon, varyans analizi, kovaryans analizi ve rasgele ve sabit etkili modeller anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Lisans düzeyinde lineer cebir bilgisi gerekmektedir.
Kaynaklar
Alvin Rencher, Linear Models in Statistics, Wiley and Sons, New York, 1999,
Notlar
Faraway, Julian James. Linear Models with R, Second Edition. Taylor & Francis., 2014
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lineer modellemede matris cebiri kullanarak modeli yazar. |
ÖÇ02 | Çok değişkenli normal dağılımın lineer modellemedeki önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Basit ve çoklu lineer regresyon modeli yazar, modelin varsayımlarını sayar, analiz edip parametre tahminlerini hesaplar. |
ÖÇ04 | Varyans analizi lineer modelleme ilişkisini kavrar, varyans analizi yapar |
ÖÇ05 | Kovaryans analizi ile varyans analizi arasındaki farkları sayar |
ÖÇ06 | Rasgele etki ve sabit etkili modelleri kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Matris cebiri 1 | Lineer cebir konusunda okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Matris cebiri 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Çok değişkenli normal dağılım 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çok değişkenli normal dağılım 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Basit lineer regresyon | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çoklu lineer regresyon 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Çoklu lineer regresyon 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Varyans analizi 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Varyans analizi 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Varyans analizi 3 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Kovaryans analizi 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Kovaryans analizi 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Rasgele ve sabit etkili modeller 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Rasgele ve sabit etkili modeller 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |