Genel Bilgi
Kod | BİS504 |
Ad | Araştırma Yöntemleri ve Örnekleme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf Kemal ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Araştırmacıların bilimsel bir araştırmayı tasarlayabilen, daha önce yapılan bir çalışmanın tasarımını anlayabilen, uygun örneklem ölçümünü hesaplayabilen ve örnekleme metodunu kullanabilen bireyler haline gelmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Tanımlayıcı Araştırmalar, Analitik Araştırmalar, Deneysel Araştırmalar, Metodolojik Araştırmalar, Nitel Araştırmalar, Örnekleme Yöntemleri, Örneklem Ölçümü
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Derya Gökmen (2018), Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi. Sümbüloğlu, V., & Sümbüloğlu, K. (2005). Klinik ve saha araştırmalarında örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğü. Ankara, Türkiye: Hatiboğlu Yayınevi.
Notlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Derya Gökmen (2018), Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi. Sümbüloğlu, V., & Sümbüloğlu, K. (2005). Klinik ve saha araştırmalarında örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğü. Ankara, Türkiye: Hatiboğlu Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel bir araştırmayı tasarlar |
ÖÇ02 | Daha önce yapılan bir çalışmanın tasarımını söyler |
ÖÇ03 | Uygun örneklem ölçümünü hesaplar |
ÖÇ04 | Uygun örnekleme metodunu kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tanımlayıcı Araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Analitik Araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Deneysel Araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Metodolojik Araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Nitel Araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Örnekleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Örnekleme Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Olasılıklı örnekleme yöntemleri, Basit rasgele örnekleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sistematik Örnekleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tabakalı Örnekleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Küme Örneklemesi ve Büyüklüğe Orantılı Örnekleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Araştırma tasarımına ve sorusuna özgü örneklem hesabı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Araştırma tasarımına ve sorusuna özgü örneklem hesabı 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |