Genel Bilgi
Kod | FAR670 |
Ad | Düz Kasta İyon Kanalları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere düz kas fonksiyonlarını, rol oynayan iyon kanal tiplerini ve çalışma mekanizmalarını öğretmek, düz kas fonksiyonlarının değerlendirilmesinde kullanılan farmakolojik yöntemlerdeki iyon kanal çalışmaları hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Düz kas hücrelerinin genel yapısı, düz kas hücresinin zar yapısı ve özellikleri, düz kas hücresinde bulunan iyon kanalları ve çeşitleri, sodyum kanalları, potasyum kanalları, kalsiyum kanalları, klor kanalları, düz kas hücrelerinin uyarılması ve aksiyon potansiyeli, iyon kanalları araştırmalarında kullanılan teknikler, voltaj clamp tekniği, patch clamp tekniği, iyon kanallarındaki fonksiyon bozukluklarından kaynaklanan hastalıklar
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Sperelakis N. Vasküler Düz Kas Hücrelerinin ve Endotel Hücrelerinin İyon Kanalları. Elsevier Bilim Ltd., 1991.
Notlar
Bilimsel Veritabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, düz kasta bulunan iyon kanallarını bilir ve açıklar |
ÖÇ02 | İyon kanal fonksiyonlarının araştırılmasında kullanılan teknikleri bilir ve anlatır |
ÖÇ03 | İyon kanal fonksiyon bozukluklarından kaynaklanan hastalıkları bilir ve açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düz kas hücrelerinin genel yapısı | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | düz kas hücresinin zar yapısı ve özellikleri | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | düz kas hücresinde bulunan iyon kanalları ve çeşitleri, sodyum kanalları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | potasyum kanalları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | potasyum kanalları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | kalsiyum kanalları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | kalsiyum kanalları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | ||
9 | klor kanalları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
10 | iyon kanalları araştırmalarında kullanılan teknikler | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | voltaj clamp tekniği | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | patch clamp tekniği | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | iyon kanallarındaki fonksiyon bozukluklarından kaynaklanan hastalıklar | Kitap ve Bilimsel veritabanı | |
14 | iyon kanallarındaki fonksiyon bozukluklarından kaynaklanan hastalıklar | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | iyon kanallarındaki fonksiyon bozukluklarından kaynaklanan hastalıklar | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |