Genel Bilgi
Kod | FAR657 |
Ad | Yaşam Tarzı Değişikliğinin Farmakolojik Tedaviye Katkısı II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüzde yaşam tarzı değişikliklerinin tedavide kullanımına yönelik yapılan bilimsel araştırmaların kavranmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Yaşam tarzı değişikliği farmakolojik cevapta oluşturduğu değişiklikler ve buna yönelik etki mekanizmaları, beslenme şekline bağlı olarak gelişen patolojik ve terapotik olaylar, egzersiz şekilleri ve tedavide kullanımları,uykunun sağlık üzerine etkileri ve uykusuzluğun vücutta oluşturduğu değişiklikler, pozitif ve negatif psikolojik durumların sağlık üzerinde oluşturduğu etkiler, psikolojik durum ile hormon sentezi değişiklikleri ve buna bağlı olarak farmakolojik cevapta ölçülebilen değişiklikler, günümüzde yaşam tarzı değişikliklerinin tedavide kullanımına yönelik yapılan bilimsel araştırmalar, yaşam tarzı tıbbının kalp hastalığı, diyabet, kanser, osteoartrit, demans ve diğer birçok kronik hastalık riskini nasıl azaltabileceğini açıklar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Sidossis LS. Yaşam Tarzı Tıbbı Ders Kitabı, 2022.
Notlar
Bilimsel veri tabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler yaşam tarzı değişikliklerinin tedavide kullanımına yönelik yapılan bilimsel araştırmaları bilir ve anlatır |
ÖÇ02 | Öğrenciler yaşam tarzı değişikliğini tedaviye katkısını bilir ve açıklar |
ÖÇ03 | Yaşam tarzı tıbbı ve koruyucu hekimlikteki tedavi yaklaşımlarında yaşam tarzı değişikliğinin önemini bilir ve aniatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaşam tarzı nedir, yaşam tarzı öğeleri | Kitap ve Bilimsel veritabanı | |
2 | beslenme ve metabolizma | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | sağlıksız beslenmenin hastalık oluşumundaki rolü | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | sağlıklı beslenmenin hastalıkların tedavisine katkısı | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | beslenmenin farmakoterapiye katkısına yönelik yapılan bilimsel araştırmalar | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | sağlıklı yaşamda egzersizin önemi ve egzersiz eksikliğine bağlı sağlık sorunları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | ekzersizin farmakoterapiye katkısına yönelik yapılan bilimsel araştırmalar | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
9 | sağlık ve psikoloji arasındaki ilişki, negatif psikolojinin hastalık oluşturma mekanizmaları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | pozitif psikolojinin farmakoterapiye katkısına yönelik yapılan bilimsel araştırmalar | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | sağlığı korumada uykunun önemi ve uykunun vücut fonksiyonlarını düzenleyici etkileri | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | uykunun stresi azaltıcı etkisi | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | uykunun inflamasyonu azaltıcı etkisi | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | düzenli uykunun farmakoterapiye katkısına yönelik yapılan bilimsel araştırmalar | Kitap ve Bilimsel veritabanı | |
15 | yaşam tarzı tıbbı ve koruyucu hekimlik | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve Bilimsel veritabanı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |