Genel Bilgi
Kod | FAR643 |
Ad | CYP450 Enzimleri ve İlaç Biyotransformasyonu |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sonunda öğrenciler ön ilaçlar, enzimatik ve enzimatik olmayan biyotransformasyon olayları, biyotransformasyonda rol alan enzimler, biyotransformasyon basamakları, karaciğerin biyotransformasyondaki rolü, Enzimlerin aktivitelerindeki değişimler, biyotransformasyonun biyoyararlanıma ve klerense olan etkisi üzerine bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
Ön ilaç, Biyotransformasyon olayının ve enzimlerinin temel özellikleri, Biyotransformasyon yapan enzimlerin yerleştikleri yapılar, Enzimatik-olmayan biyotransformasyon, Enzimatik Olay Türleri, Oksidasyon, Sitokrom P450 enzimleri, Sitokrom P450 enzimlerinin yaptığı oksidasyon olayları, Epoksid oluşumu, Mikrozomal-olmayan enzimlerin yaptığı oksidasyon olayları, İndirgenme, Kopma, Konjügasyon, Karaciğer Mikrozomal Enzimlerinin İlaç Metabolizmasındaki Rolü, Metabolizma Kalıbının ve Hızının Türe Bağımlılığı, Mikrozomal Enzim İndüksiyonu, Mikrozomal Enzimlerin İlaçlar Tarafından İnhibisyonu, Enzim Aktivasyonu, İlaçların Hepatik Klirensi ve Klirensin Karaciğer Hastalıklarında Değişimi, İlaçların ekstraksiyon oranının biyoyararlanım bakımından önemi, Karaciğer hastalıklarının hepatik klirense etkisi, İlaç geliştirilmesi aşamasında ilaç metabolizma çalışmalarının katkısı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notlar
Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Enzimatik ve enzimatik olmayan biyotransformasyon olaylar hakkında bilgi sahibi olmak |
ÖÇ02 | Biyotransformasyon olaylarını bilir. |
ÖÇ03 | Biyotransformasyonda rol alan enzimleri bilir. |
ÖÇ04 | Biyotransformasyon basamaklarını bilir. |
ÖÇ05 | Karaciğerin biyotransformasyondaki rolünü açıklayabilmek |
ÖÇ06 | Ön-ilaçları tanımlar. |
ÖÇ07 | Enzimlerin aktivitelerindeki değişimleri ve buna neden olan etkenleri bilir. |
ÖÇ08 | Biyotransformasyonun biyoyararlanıma ve klerense olan etkisi üzerine bilgi sahibidir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyotransformasyon olayları | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
2 | Enzimatik biyotransformasyon olayları - I | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Enzimatik olmayan biyotransformasyon olayları - II | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Biyotransformasyonda rol alan enzimler | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Biyotransformasyonun basamakları | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Biyotransformasyonda karaciğerin rolü | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Ön ilaçlar | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Enzim indüksiyonu | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
9 | Enzim inhibisyonu | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Biyotransformasyon ve biyoyararlanım - I | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Biyotransformasyon ve biyoyararlanım - II | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Biyotransformasyon ve klerens - I | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
13 | Biyotransformasyon ve klerens - II | Farmakoloji ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Tartışma |
14 | Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
16 | Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar - III | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |