Genel Bilgi
Kod | FAR635 |
Ad | Farmakodinamik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, ilaçların vücuda ne yaptığı ile ilgilenen farmakodinamiyi öğretmektir.
Dersin İçeriği
Doz (konsantrasyon) ilişkisi, Doz (konsantrasyon)- Etki ile ilişkisinin Nicel İncelenmesi, İlaçların etki mekanizmaları , Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi ,G proteini ile kenetlenen reseptörler , Reseptörlerin ligand bağlama özellikleri ve seçicilikleri, Reseptör kuramı ve agonizma, İlaçların etkisini değiştiren faktörler, İlaçların arasındaki farmakodinamik etkileşmeler ,İlaçların arasındaki farmakokinetik etkileşmeler, İlaçların toksik etkileri – Yalın toksik tesirler , İlaçların toksik etkileri – Özel toksik etkiler, İlaç alerjisi, Dayanıksızlık veya Aşırı-duyarlık reaksiyonları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Kayaalp SO, Hacettepe Taş Kitapçılık, Ankara, IX. baskı, 2000 2. Goodman & Gilman´s. Terapötiklerin Farmakolojik Temeli. Hardman JG, Limbird LE, IX. baskı, McGraw-Hill, New York, 1996 3.Farmakoloji, Rang, HP, Dale, MM, Ritter, JM, Churchill Livingstone, Edinburgh, V. baskı, 2003 4.Lippincott´s Illustrated Reviews: Pharmacology, Mycek MJ, Harvey RA, Champe PC, 2. baskı , 1997
Notlar
İnternet, kütüphane veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaçların etki mekanizmalarını bilir. |
ÖÇ02 | Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisini açıklar. |
ÖÇ03 | İlaç-ilaç etkileşimlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doz (konsantrasyon) ilişkisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Doz (konsantrasyon)- Etki ile ilişkisinin Nicel İncelenmesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İlaçların etki mekanizmaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | G proteini ile kenetlenen reseptörler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Reseptörlerin ligand bağlama özellikleri ve seçicilikleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Reseptör kuramı ve agonizma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İlaçların arasındaki farmakodinamik etkileşmeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İlaçların arasındaki farmakokinetik etkileşmeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlaçların toksik etkileri – Yalın toksik tesirler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İlaçların toksik etkileri – Özel toksik etkiler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İlaç alerjisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dayanıksızlık veya Aşırı-duyarlık reaksiyonları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |