FAR635 Farmakodinamik

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FAR635
Ad Farmakodinamik
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ


Dersin Amacı

Dersin amacı, ilaçların vücuda ne yaptığı ile ilgilenen farmakodinamiyi öğretmektir.

Dersin İçeriği

Doz (konsantrasyon) ilişkisi, Doz (konsantrasyon)- Etki ile ilişkisinin Nicel İncelenmesi, İlaçların etki mekanizmaları , Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi ,G proteini ile kenetlenen reseptörler , Reseptörlerin ligand bağlama özellikleri ve seçicilikleri, Reseptör kuramı ve agonizma, İlaçların etkisini değiştiren faktörler, İlaçların arasındaki farmakodinamik etkileşmeler ,İlaçların arasındaki farmakokinetik etkileşmeler, İlaçların toksik etkileri – Yalın toksik tesirler , İlaçların toksik etkileri – Özel toksik etkiler, İlaç alerjisi, Dayanıksızlık veya Aşırı-duyarlık reaksiyonları

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Kayaalp SO, Hacettepe Taş Kitapçılık, Ankara, IX. baskı, 2000 2. Goodman & Gilman´s. Terapötiklerin Farmakolojik Temeli. Hardman JG, Limbird LE, IX. baskı, McGraw-Hill, New York, 1996 3.Farmakoloji, Rang, HP, Dale, MM, Ritter, JM, Churchill Livingstone, Edinburgh, V. baskı, 2003 4.Lippincott´s Illustrated Reviews: Pharmacology, Mycek MJ, Harvey RA, Champe PC, 2. baskı , 1997

Notlar

İnternet, kütüphane veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlaçların etki mekanizmalarını bilir.
ÖÇ02 Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisini açıklar.
ÖÇ03 İlaç-ilaç etkileşimlerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. 5
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. 1
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doz (konsantrasyon) ilişkisi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Doz (konsantrasyon)- Etki ile ilişkisinin Nicel İncelenmesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İlaçların etki mekanizmaları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 G proteini ile kenetlenen reseptörler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Reseptörlerin ligand bağlama özellikleri ve seçicilikleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Reseptör kuramı ve agonizma Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlaçların etkisini değiştiren faktörler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İlaçların arasındaki farmakodinamik etkileşmeler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 İlaçların arasındaki farmakokinetik etkileşmeler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 İlaçların toksik etkileri – Yalın toksik tesirler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İlaçların toksik etkileri – Özel toksik etkiler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İlaç alerjisi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dayanıksızlık veya Aşırı-duyarlık reaksiyonları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS