Genel Bilgi
Kod | HEM658 |
Ad | Nitel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUZAFFER SENCER ÖZSEZER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve dokuman inceleme yöntemlerini kullanarak veri toplama ve bu verileri analiz ederek bir araştırma raporu halinde yazma konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Gözlem, görüşme ve dökuman inceleme yöntemleri, nitel verilerin analizi, nitel araştırma raporu yazma, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Glesne, C. (2011) Nitel Araştırmaya Giriş (Çev Edt Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu) Anı Yayıncılık, Patton, M.Q. (2014) Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev Edt. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Pegem Akademi, Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayınları
Notlar
Sağlık ve sosyal bilimler alanında ulaşılabilen tüm nitel araştırma kitapları kullanılabilir
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gözlem yöntemini nasıl kullanacağını açıklar. |
ÖÇ02 | Gözlem yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ03 | Görüşme yöntemini nasıl kullanacağını açıklar. |
ÖÇ04 | Görüşme yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ05 | Çeşitli doküman türlerini veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ06 | Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemleri söyler. |
ÖÇ07 | İçerik analizi yöntemini kullanarak nitel verileri analizi eder. |
ÖÇ08 | İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde yazar. |
ÖÇ09 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini söyler. |
ÖÇ10 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme | Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Veri toplamak amacıyla gözlem yöntemini kullanma biçimleri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Gözlem yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Veri toplamak amacıyla görüşme yöntemini kullanma biçimleri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Görüşme yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Nitel araştırmalarda kullanılan çeşitli doküman türleri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Çeşitli doküman türlerini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
9 | Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemler | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | İçerik analizi ve verileri kodlama süreci | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | İçerik analizi ve temaları oluşturma süreci | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
12 | İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde hazırlama ve yazma süreci | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
13 | İçerik analizinin ve araştırma raporunun incelenmesi ve değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Ders kapsamında yapılan araştırmaların sunumu | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |