HEM658 Nitel Araştırma Yöntemleri

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM658
Ad Nitel Araştırma Yöntemleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUZAFFER SENCER ÖZSEZER


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve dokuman inceleme yöntemlerini kullanarak veri toplama ve bu verileri analiz ederek bir araştırma raporu halinde yazma konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Gözlem, görüşme ve dökuman inceleme yöntemleri, nitel verilerin analizi, nitel araştırma raporu yazma, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Glesne, C. (2011) Nitel Araştırmaya Giriş (Çev Edt Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu) Anı Yayıncılık, Patton, M.Q. (2014) Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev Edt. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Pegem Akademi, Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayınları

Notlar

Sağlık ve sosyal bilimler alanında ulaşılabilen tüm nitel araştırma kitapları kullanılabilir


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gözlem yöntemini nasıl kullanacağını açıklar.
ÖÇ02 Gözlem yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ03 Görüşme yöntemini nasıl kullanacağını açıklar.
ÖÇ04 Görüşme yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ05 Çeşitli doküman türlerini veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ06 Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemleri söyler.
ÖÇ07 İçerik analizi yöntemini kullanarak nitel verileri analizi eder.
ÖÇ08 İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde yazar.
ÖÇ09 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini söyler.
ÖÇ10 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşimi kavrar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşim kurar. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Veri toplamak amacıyla gözlem yöntemini kullanma biçimleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Gözlem yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Veri toplamak amacıyla görüşme yöntemini kullanma biçimleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Görüşme yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Nitel araştırmalarda kullanılan çeşitli doküman türleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Çeşitli doküman türlerini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Yapılan çalışmaları raporlama Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
9 Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemler Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 İçerik analizi ve verileri kodlama süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 İçerik analizi ve temaları oluşturma süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Örnek Olay
12 İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde hazırlama ve yazma süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Örnek Olay
13 İçerik analizinin ve araştırma raporunun incelenmesi ve değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Ders kapsamında yapılan araştırmaların sunumu Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yapılan çalışmaları raporlama Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yapılan çalışmaları raporlama Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS