Genel Bilgi
Kod | HEM606 |
Ad | Hemşirelik ve Liderlik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste yönetimin doğası, yönetim ve organizasyon işlevleri, süreçleri ile ilgili uygulama alanında kullanılacak bilgiyi ve beceriyi kazandırmak, liderlik yapması gereken durumlarda uygun davranış sergilemesine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Hemşirelikte liderlik ve organizasyona etkisi, liderin sorumlulukları , örgüt iklimi ve oluşumuna katkılarını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. Koç S. Yönetici Hemşireliğe Giden Yolda Adım Adım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2016. Eren E. Yönetim ve Organizasyon(Çağdaş ve Küresel yaklaşımlar), Beta Basım, Yayım, İstanbul 2010. Bessie L. Marquis (2006)., Leadership roles and Management Functions in nursing., Lippincott WilliamsWilkins Eren, E. (2008). Management and organization (8 ed.). Beta Basım, İstanbul Genç, N. (2007). Management and organization -Contemporart systems and approaches (3 ed.). Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş., Ankara Kavuncubaşı, Ş. (2000), Hospital and health institutions management, Siyasal Kitabevi, Ankara Seçim, H. (1991), Hospital management and organization, Küre Ajan, İstanbul
Notlar
Marriner-Tomey (2008) Guide to Nursing Management and Leadership (Guide to Nursing Management & Leadership, Mosby. Marquis BL, Huston CJ (2000) Leadership Roles and Management Functions in Nursing, Lippincott. Eren E (2007) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım, İstanbul. Eroğlu F (2007) Davranış Bilimleri, Beta Basım, İstanbul. Baysal AC, Tekarslan E (1998) Davranış Bilimleri, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No: 275, İstanbul.l
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hemşirelik hizmetlerinin verilişinde ortaya çıkan problemlerde, problem çözme tekniklerini kullanır. |
ÖÇ02 | Gerektiğinde değişimi planlayabilir. |
ÖÇ03 | Hemşirelerin motivasyon ve iş doyumunu etkileyen faktörleri belirler. |
ÖÇ04 | Hemşirelik hizmetlerinin etik dışı yönetim uygulamalarını değerlendirir. |
ÖÇ05 | Hemşirelerin geliştirilmesine yönelik eğitim planlamalarını yapar. |
ÖÇ06 | Liderlerin özellikleri bilir ve uygun davranış geliştirmeye çalışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders programının amaç ve hedeflerinin açıklanması | Derse katılım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Liderlik ve hemşirelikte yeri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Liderlik Teorileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hemşire Liderler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | Hemşirelik Bakımında Problem Çözme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama |
6 | Hemşirelikte çatışma ve çözüm yolları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Altı Şapka, Örnek Olay, Rol Oynama |
7 | Hasta bakımında ekip oluşturma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Hemşirelikte değişim yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Altı Şapka, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Hemşirelerin çalışma saatlerinin organizasyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
11 | Klinik ve hastane destek hizmetler ve organizasyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme |
12 | İdari ve mali hizmetler organizasyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Hemşirelik yönetiminde motivasyon, iş doyumu, tükenme, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama, Örnek Olay |
14 | Örgütsel iklim oluşturma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
15 | Hemşirelik uygulamalarında liderlik deneyimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Örnek Olay, Altı Şapka |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma Yazma | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |