HEM606 Hemşirelik ve Liderlik

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM606
Ad Hemşirelik ve Liderlik
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN


Dersin Amacı

Bu derste yönetimin doğası, yönetim ve organizasyon işlevleri, süreçleri ile ilgili uygulama alanında kullanılacak bilgiyi ve beceriyi kazandırmak, liderlik yapması gereken durumlarda uygun davranış sergilemesine katkı sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Hemşirelikte liderlik ve organizasyona etkisi, liderin sorumlulukları , örgüt iklimi ve oluşumuna katkılarını içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. Koç S. Yönetici Hemşireliğe Giden Yolda Adım Adım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2016. Eren E. Yönetim ve Organizasyon(Çağdaş ve Küresel yaklaşımlar), Beta Basım, Yayım, İstanbul 2010. Bessie L. Marquis (2006)., Leadership roles and Management Functions in nursing., Lippincott WilliamsWilkins Eren, E. (2008). Management and organization (8 ed.). Beta Basım, İstanbul Genç, N. (2007). Management and organization -Contemporart systems and approaches (3 ed.). Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş., Ankara Kavuncubaşı, Ş. (2000), Hospital and health institutions management, Siyasal Kitabevi, Ankara Seçim, H. (1991), Hospital management and organization, Küre Ajan, İstanbul

Notlar

Marriner-Tomey (2008) Guide to Nursing Management and Leadership (Guide to Nursing Management & Leadership, Mosby. Marquis BL, Huston CJ (2000) Leadership Roles and Management Functions in Nursing, Lippincott. Eren E (2007) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım, İstanbul. Eroğlu F (2007) Davranış Bilimleri, Beta Basım, İstanbul. Baysal AC, Tekarslan E (1998) Davranış Bilimleri, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No: 275, İstanbul.l


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hemşirelik hizmetlerinin verilişinde ortaya çıkan problemlerde, problem çözme tekniklerini kullanır.
ÖÇ02 Gerektiğinde değişimi planlayabilir.
ÖÇ03 Hemşirelerin motivasyon ve iş doyumunu etkileyen faktörleri belirler.
ÖÇ04 Hemşirelik hizmetlerinin etik dışı yönetim uygulamalarını değerlendirir.
ÖÇ05 Hemşirelerin geliştirilmesine yönelik eğitim planlamalarını yapar.
ÖÇ06 Liderlerin özellikleri bilir ve uygun davranış geliştirmeye çalışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşimi kavrar. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşim kurar. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders programının amaç ve hedeflerinin açıklanması Derse katılım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Liderlik ve hemşirelikte yeri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Liderlik Teorileri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hemşire Liderler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
5 Hemşirelik Bakımında Problem Çözme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama
6 Hemşirelikte çatışma ve çözüm yolları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Altı Şapka, Örnek Olay, Rol Oynama
7 Hasta bakımında ekip oluşturma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Hemşirelikte değişim yönetimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Altı Şapka, Proje Temelli Öğrenme
10 Hemşirelerin çalışma saatlerinin organizasyonu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
11 Klinik ve hastane destek hizmetler ve organizasyonu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme
12 İdari ve mali hizmetler organizasyonu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
13 Hemşirelik yönetiminde motivasyon, iş doyumu, tükenme, Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama, Örnek Olay
14 Örgütsel iklim oluşturma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
15 Hemşirelik uygulamalarında liderlik deneyimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Örnek Olay, Altı Şapka
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Yazma Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS