Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| SPOR BİLİMLERİ (DR) | |
| Kod | BED602 |
| Ad | Sporda Morfolojik Analizin Temelleri |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 0 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEHİCE DURGUN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sporda hareketin biyolojik model ve fiziki çevrenin etkileşimi olarak ele alınması ve yorumlanması için gerekli bilgileri edinmektir.
Dersin İçeriği
Hareketin biyolojik model ve fiziki çevrenin etkileşimi olarak ele alınması: Etkin hareket, kinetik ve kinematik değişkenler arasında sayısal ve grafiksel ilişkiler, serbest vücut diyagramı (free-body diagram), vücut segment parametreleri, hareket ve kuvvet, tork kuvvet, kuvvet-kütle-ivmelenme yaklaşımı, impuls-momentum yaklaşımı, iş-enerji yaklaşımı, tek eklem sistemi (single-joint system), akut adaptasyon, kronik adaptasyon, spor yaralanmalarından kaçınma).
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Durgun B. Ders Notları (Ders slaytlarının basılı materyali)
Notlar
İnternet, Kütüphane Veri Tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Etkin hareket kavramını açıklar. |
| ÖÇ02 | Vücut segment parametrelerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Serbest vücut diyagramını çizer. |
| ÖÇ04 | Sporda hareket ve kuvvet arasındaki ilişkiyi kavrar. |
| ÖÇ05 | Sporda hareketi tork, kuvvet, kuvvet-kütle-ivmelenme yaklaşımı ile analiz eder |
| ÖÇ06 | Sporda hareketi -momentum yaklaşımı ile analiz eder. |
| ÖÇ07 | Sporda hareketi iş-enerji yaklaşımı ile analiz eder. |
| ÖÇ08 | Sporda hareketin kinetik ve kinematik değişkenleri arasındaki sayısal ve grafiksel ilişkileri değerlendirir. |
| ÖÇ09 | Sporda tek eklem ve çoklu sistemini kavrar. |
| ÖÇ10 | Sporda akut ve kronik adaptasyonu açıklar. |
| ÖÇ11 | Spor yaralanmalarından kaçınır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 5 |
| PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 4 |
| PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 4 |
| PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 5 |
| PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
| PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 4 |
| PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 3 |
| PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 5 |
| PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | 4 |
| PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 5 |
| PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | 4 |
| PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Etkin hareket | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Vücut segment parametreleri | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Serbest vücut diyagramı | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Sporda hareket | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Sporda kuvvet | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Sporda Tork kuvvet, kuvvet-kütle-ivmelenme yaklaşımı | Kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Sporda impuls-momentum yaklaşımı | Kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 9 | İş-enerji yaklaşımı | Kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Sporda hareketin kinetik ve kinematik değişkenleri arasındaki sayısal ilişkiler | Kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Hareketin kinetik ve kinematik değişkenleri arasındaki grafiksel ilişkiler | Kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Sporda tek eklem sistemi | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Sporda akut adaptasyon | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Sporda kronik adaptasyon | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Spor yaralanmalarından kaçınma | Önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |