Genel Bilgi
Kod | DEN119 |
Ad | Tıbbi Biyoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi PERÇİN PAZARCI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. OSMAN DEMİRHAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojide genel metot ve kavramların, canlıların temel biyolojik özelliklerinin ve insan genetiğinin, kanser biyolojisinin, bağışıklığın biyolojisinin inceleme yöntemleri ve uygulamaları hakkında bilgi sağlar.
Dersin İçeriği
Hücre yapı işlevini kavramak için; hücrenin tanımı, yapısal özelliklerini, yapısal unsurlarından hücre membranı ve iç membran sistemlerini, membran sinyalizasyonu, hücrenin diğer organellerinin adlarını tanımlar ve yapısal özelliklerini ve işlevlerini ve hücrelerin birbirleriyle etkileşimini değerlendirir,Genetik, genetik bilgi taşıyan moleküllerin yapısal ve işlevsel özellikleri, diğer moleküller ile etkileşimleri, proteinlerin sentezi, genetik bilginin kalıtsal geçiş biçimleri, kromozomların özelliklerini açıklar ve kromozomlarda ve genetik bilgi akışında doğabilecek sorunları kalıtsal hastalıklarla ilişkilendirir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1) Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP Prof.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof. Dr.A. İRFAN GÜZEL, TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK, Akademisyen Tıp Kitabevi, 2. Baskı, 2016. 2) Doç.Dr. H. ÜMİT LÜLEYAP. Moleküler Genetiğin Esasları. Nobel Kitabevi, 2008.
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoloji alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar |
ÖÇ02 | Sağlık alanındaki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri analiz eder |
ÖÇ03 | Biyolojinin temel prensiplerini açıklar |
ÖÇ04 | Prokaryot ve ökaryot organizmaları tanımlar |
ÖÇ05 | Temel genetik kavramları açıklar |
ÖÇ06 | Temel genetik kavramların hastalıklarla olan ilişkisini açıklar |
ÖÇ07 | Genetik mekanizmaların temel özelliklerini bilir |
ÖÇ08 | Genetikte yeni uygulamalar hakkında bilgi toplar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojide Metot ve Kavramlar | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Canlıların Orijini ve Evrimi, İnsanın Evrimi | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Prokaryotik ve Ökaryotik Canlılar | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | LAB:1 Lab. aletleri, Mikroskop tanıtımı ve kullanımı, Hücre | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Hücresel Makromoleküller ve sıvılar | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hücrenin Yapısı ve İşlevi | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hücre Solunumu ve Fotosentez | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | LAB:2 Biyogenez, bakteri, maya ve mantarlar | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
9 | Hücre Döngüsü | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Mitoz-Mayoz Bölünme Eşeysiz ve Eşeyli Üreme | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | LAB:3 Diffüzyon, ozmoz, plazmoliz, Deplazmoliz, Fotosentez ve solunum Deneyleri, Mitoz bölünme | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Genetik Materyalin Yapısı, DNA nın Replikasyonu, Genetik Şifre ve Transkripsiyon | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Translasyon ve Protein Sentezi, Gen İfadesinin Kontrol Mekanizmaları | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mutasyon ve önemi,Mutasyon türleri ve oluş Mekanizmaları | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İnsan Genom Projesi, DNA Tamir Mekanizmaları | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Ara Sınav | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Bakteri Genetiği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
18 | Kanser Biyolojisi ve Genetiği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
19 | Sinyal Molekülleri ve Önemi | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
20 | Mendeliyen Kalıtım | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
21 | Kalıtsal Diş Hastalıkları, Non-Mendeliyen Kalıtım | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
22 | LAB:4 Pedigri ve Kan Grubu Tayini | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
23 | Metabolik Bozuklukların Genetiği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
24 | Sitogenetik, Prenatal Tanı | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
25 | Populasyon Genetiği ve Populasyonlarda Genetik Tarama | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | İmmünoGenetik | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
27 | İleri Hücre Uygulamalar, Kök Hücre ve Doku Mühendisliği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
28 | Transgenetik, Epigenetik, Apopitozis, Hücre Yaşlanması | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
29 | Rekombinant DNA Teknolojileri | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
30 | Gelişim Biyolojisi ve Genetiği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
31 | Gen Terapisi ve Biyoteknoloji | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 3 | 87 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 3 | 87 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,12 | ||
AKTS | 7 AKTS |