Genel Bilgi
Kod | DEN215 |
Ad | Histoloji ve Embriyoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAİT POLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SAİT POLAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. YURDUN KUYUCU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. LEMAN SENCAR GÜNDOĞDU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. UFUK ÖZGÜ METE (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ÖZGÜL TAP (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Yrd.Doç.Dr. HÜLYA ÖZGÜR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Histolojiyi tanımlayarak, rutin histolojik teknikleri tanıtmak. Hücrenin yapısını tanımlamak. Epitel, Bağ ve Destek Dokular, Kas ve Sinir Dokuların genel histolojik yapılarını açıklamak .Erkek ve dişi üreme sistemi ve hücrelerinin yapı ve işlevsel ilişkileri ile fertilizasyondan doğuma kadar insan gelişim evreleri, özellikleri, bu sırada gerçekleşen olaylar ve mekanizmaları hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Histolojiye giriş, histolojinin tanımı, histolojik preparat hazırlama aşamaları, fiksasyon, dehidratasyon, şeffaflaştırma, bloklama, kesit alma, boyama, histolojide sık kullanılan mikroskop türleri ve mikroskop yöntemleri, histolojide kullanılan özel yöntemler, hücre, hücre membranı, nükleus, sitoplazma, sitoplazmik inklüzyonlar, hücre iskeleti, hücre bölünmesi, hücre hareketi, epitel doku, epitel hücrelerinin şekil ve özellikleri, hücre yüzeyi özelleşmeleri, epitel tipleri, epitel dokunun genel biyolojisi, epitel dokunun yenilenmesi, bağ dokusu, temel madde, lifler, hücreler, bağ dokusunun tipleri, yağ dokusu, beyaz (uniloküler) yağ dokusu, kahverengi (multiloküler) yağ dokusu, kıkırdak dokusu, kıkırdak dokusunun genel özellikleri, hyalin kıkırdak, elastik kıkırdak, fibröz kıkırdak, kemik dokusu, kemiğin makroskobik yapısı, kemiğin mikroskobik yapısı, kemik dokusunun histeogenezi, kemik dokusunun büyümesi ve yeniden şekillenmesi, kas dokusu, kas dokusunun genel özellikleri, iskelet kası, kalp kası, düz kas, sinir dokusu, nöron, sinir lifleri, nöroglia, periferik sinirler, otonom sinir sistemi, deri ve yan oluşumları. Erkek ve dişi üreme sisteminin genel özellikleri, Spermatogenezis ve Oogenezis, Ovulasyon ve Fertilizasyon, İmplantasyon, Bilaminar germ diski, Trilaminar germ diski, Embriyonik dönem, Fötal dönem, Fötal membranlar ve plasenta, Konjenital malformasyonlar, IVF ve embriyo transferi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
HİSTOLOJİ: Konu Anlatımı ve Atlas, Michael H. ROSS Çeviri Editörü: Barış Baykal BASIC HISTOLOGY L. Carlos JUNQUEIRA, Jose CARNEIRO TEMEL HİSTOLOJİ : L. Carlos JUNQUEIRA, Jose CARNEIRO Çeviri Editörü: Yener AYTEKİN HÜCRE BİYOLOJİSİ ve HİSTOLOJİ Gartner&Hiatt Çeviri Editörü: Canan HÜRDAĞ HİSTOLOJİ VE HÜCRE BİYOLOJİSİ Abraham L.Kierszenbaum ; Çeviri Editörü: Ramazan DEMİR LANGMAN MEDICAL EMBRYOLOGY T.W. Sadler LANGMAN MEDİKAL EMBRİYOLOJİ Çeviri: C. BAŞAKLAR THE DEVELOPING HUMAN Keith L. MOORE, T.V.N. PERSAUD İNSAN EMBRİYOLOJİSİ Çeviri Editörü: H. DALÇIK
Notlar
1- DI FIORE HİSTOLOJİ ATLASI Victor P. EROSCHENKO Çeviri Editörü: Ramazan DEMİR 2- SOBOTTA / HAMMERSEN HİSTOLOJİ ATLASI Çeviri Editörü: Meral TEKELİOĞLU
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Histolojinin çalışma yöntemlerini kavrar, preparasyon tekniğini, mikroskop türlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Hücreyi tanımlar, bölümlerini tanımlar, morfolojisini ve işlevlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Doku ve temel doku tiplerini açıklar. |
ÖÇ04 | Temel dokular ve tiplerini morfolojik ve fonksiyonel özellikleriyle kavrar. |
ÖÇ05 | Erkek ve dişi üreme sistemini, fertilizasyondan doğuma kadar insan gelişim evrelerini, özelliklerini, bu sırada gerçekleşen olayları ve mekanizmaları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıpta Histoloji ve Embriyoloji | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Doku Hazırlama ve İnceleme Yöntemler | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Hücre ve Hücresel Elemanlar | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Hücre Çekirdeği ve Bölünmesi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Epitel Dokusu Histolojisi-1 | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Epitel Dokusu Histolojisi-2 | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Bağ Dokusu Histolojisi-1 | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Bağ Dokusu Histolojisi-2 | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
9 | Kemikve Kıkırdak Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Kas Dokusu Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Sinir Dokusu Histolojisi-1 | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Sinir Dokusu Histolojisi-2 | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Deri ve yan oluşumları | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Periferik Kan, Hemopoiezis ve Hemopoietik Organlar | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Lenfatik Sistem Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Ara Sınav | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları ve sunuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | İnsan Embriyolojisine Giriş, Gametogenez | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
18 | Ovulasyon ve İmplantasyon | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
19 | Bilaminar Germ Diski - Trilaminar Germ Diski | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
20 | Embriyonik Dönem - Fötal Dönem | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
21 | Ekstraembriyoner Oluşumlar - Konjenital Malformasyonlar | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
22 | Merkezi Sinir Sistemi Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
23 | Dolaşım Sistemi Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
24 | Solunum Sistemi Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
25 | Baş-Boyun Embriyolojisi - Diş Histolojisi ve Embriyolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
26 | Ağız Boşluğu: Dudaklar, Yanak, Dil, Tükürük bezleri, Damak - Özofagus ve Mide | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
27 | İnce ve Kalın Bağırsaklar - Karaciğer, Safra Kesesi, Pankreas | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
28 | Böbrek ve İdrar Yolları Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
29 | Endokrin Sistem Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
30 | Dişi Üreme Sistemi Histolojisi - Erkek Üreme Sistemi Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
31 | Göz - Kulak Histolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları ve sunuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 4 | 116 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 210 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,40 | ||
AKTS | 8 AKTS |