Genel Bilgi
Kod | DEN219 |
Ad | Parazitoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MEHTAP DEMİRKAZIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MEHTAP DEMİRKAZIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsanlarda hastalık oluşturan parazitlerin bulaşma ve korunma yolları, parazit türlerinin temel özellikleri, etyopatogenezi, bu hastalıkların belirtileri, temel klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulguları, Diş Hekimliği Tıbbi Parazitoloji eğitiminde önemi bulunan parazitler, ülke ve bölgenin başlıca paraziter hastalıkları hakkında bilgi ve beceri kazandırmak,
Dersin İçeriği
Tıbbi Parazitoloji
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders slaytları
Notlar
yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Enfeksiyon hastalıklarına yol açan parazit etkenleri, bulaşma yolları ve korunma yöntemlerini açıklayabilmeli |
ÖÇ02 | Paraziter hastalıkların temel ve özel belirti, klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulgularını sayabilmeli |
ÖÇ03 | Tıbbi önemi bulunan paraziter hastalıkların laboratuvar tanısında kullanılan yöntemleri ve temel bulgularını tanımlayabilmeli |
ÖÇ04 | Diş Hekimliğinde öneme sahip olan endo ve ektoparazit türlerini sayabilmeli |
ÖÇ05 | Dolaşım ve solunum sistemlerine yerleşen parazitlerin bulaşma yollarını, evrimlerini ve klinik özelliklerini tanımlayabilmeli |
ÖÇ06 | Sindirim ve boşaltım sistemini enfekte eden parazitlerin özelliklerini, bulaşma yollarını, evrimlerini ve klinik özelliklerini sayabilmeli |
ÖÇ07 | Paraziter etkenlerin laboratuvar tanısına yönelik tanı amaçlı testleri uygulamalı ve test sonuçlarını değerlendirebilmeli |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Parazitolojiye Giriş | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Dolaşım ve solunum sistemine yerleşen Protozoonlar ve helmintler | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Retikulo Endotelial Sistem ve kanda parazitlenen kamçılılar (Leishmania and Trypanosoma) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Retikulo Endotelial Sistem ve kanda parazitlenen sporlular, Sıtma | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | RES ve kanda parazitlenen sporlular (Toxoplasma) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
6 | Serbest yaşayan amipler(Acanthamoeba, Naegleria) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Microspora, Pneumocytis jiroveci | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
8 | İç organlara yerleşen sestodlar (Echinococcus granulosus) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
9 | İç organlara yerleşen sestodlar (Echinococcus multilocularis, Taenia solium) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Dolaşım sistemi ve doku nematodları (Filaryalar) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Doku nematodları (Larva migrans, Dracunculus) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Karaciğer ve safra yolları Trematodları(Fasciola, Dicrocoelium) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
13 | Kan trematodları, Şistosomalar | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
14 | Sindirim sistemine yerleşen protozoonlar | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Laboratuvar, Kan preparatlarının hazırlanması ve kan parazitlerinin incelenmesi | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
16 | Ara Sınav | Anlatılan konular ile ilgili çoktan seçmeli soruların bulunduğu ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Entamoeba histolytica, Giardia lamblia | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
18 | Sindirim Sistemi Sporluları (Isospora, Sarcocystis) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
19 | Sindirim Sistemi Sporluları (Cryptosporidium, Cyclospora) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
20 | Balantidium (Kirpikliler) , Blastocystis hominis | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
21 | Sindirim sistemi nematodları (Ascaris, Çengelli solucanlar) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
22 | Sindirim sistemi nematodları (Enterobius, Trichuris, Trichinella) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
23 | Sindirim sistemi nematodları (Strongyloides, Trichostrongylus) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
24 | Sindirim sistemi sestodları (Taenia) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
25 | Sindirim sistemi sestodları (Hymenolepis, Diphyllobothrium, Dipylidium) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
26 | Ürogenital sisteme yerleşen kamçılı (Trichomonas vaginalis) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
27 | Tıbbi önemi olan artropodlar (Böcekler) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
28 | Tıbbi önemi olan artropodlar (Böcekler) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
29 | Tıbbi önemi olan artropodlar (Akarlar) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
30 | Tıbbi önemi olan artropodlar (Akarlar) | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
31 | Laboratory, Vücut boşluğu parazitleri , dışkı ve diğer örnekleri hazırlama yöntemleri, sindirim sistemi protozoonları ve sindirim sistemi helmintleri ve artropodların incelenmesi | Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Anlatılan konular ile ilgili çoktan seçmeli soruların bulunduğu ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 1 | 29 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 1 | 29 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,44 | ||
AKTS | 2 AKTS |