DEN219 Parazitoloji

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod DEN219
Ad Parazitoloji
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MEHTAP DEMİRKAZIK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi MEHTAP DEMİRKAZIK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İnsanlarda hastalık oluşturan parazitlerin bulaşma ve korunma yolları, parazit türlerinin temel özellikleri, etyopatogenezi, bu hastalıkların belirtileri, temel klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulguları, Diş Hekimliği Tıbbi Parazitoloji eğitiminde önemi bulunan parazitler, ülke ve bölgenin başlıca paraziter hastalıkları hakkında bilgi ve beceri kazandırmak,

Dersin İçeriği

Tıbbi Parazitoloji

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders slaytları

Notlar

yok


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Enfeksiyon hastalıklarına yol açan parazit etkenleri, bulaşma yolları ve korunma yöntemlerini açıklayabilmeli
ÖÇ02 Paraziter hastalıkların temel ve özel belirti, klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulgularını sayabilmeli
ÖÇ03 Tıbbi önemi bulunan paraziter hastalıkların laboratuvar tanısında kullanılan yöntemleri ve temel bulgularını tanımlayabilmeli
ÖÇ04 Diş Hekimliğinde öneme sahip olan endo ve ektoparazit türlerini sayabilmeli
ÖÇ05 Dolaşım ve solunum sistemlerine yerleşen parazitlerin bulaşma yollarını, evrimlerini ve klinik özelliklerini tanımlayabilmeli
ÖÇ06 Sindirim ve boşaltım sistemini enfekte eden parazitlerin özelliklerini, bulaşma yollarını, evrimlerini ve klinik özelliklerini sayabilmeli
ÖÇ07 Paraziter etkenlerin laboratuvar tanısına yönelik tanı amaçlı testleri uygulamalı ve test sonuçlarını değerlendirebilmeli


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Parazitolojiye Giriş Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Dolaşım ve solunum sistemine yerleşen Protozoonlar ve helmintler Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
3 Retikulo Endotelial Sistem ve kanda parazitlenen kamçılılar (Leishmania and Trypanosoma) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
4 Retikulo Endotelial Sistem ve kanda parazitlenen sporlular, Sıtma Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
5 RES ve kanda parazitlenen sporlular (Toxoplasma) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
6 Serbest yaşayan amipler(Acanthamoeba, Naegleria) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
7 Microspora, Pneumocytis jiroveci Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
8 İç organlara yerleşen sestodlar (Echinococcus granulosus) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
9 İç organlara yerleşen sestodlar (Echinococcus multilocularis, Taenia solium) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
10 Dolaşım sistemi ve doku nematodları (Filaryalar) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
11 Doku nematodları (Larva migrans, Dracunculus) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
12 Karaciğer ve safra yolları Trematodları(Fasciola, Dicrocoelium) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
13 Kan trematodları, Şistosomalar Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
14 Sindirim sistemine yerleşen protozoonlar Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
15 Laboratuvar, Kan preparatlarının hazırlanması ve kan parazitlerinin incelenmesi Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
16 Ara Sınav Anlatılan konular ile ilgili çoktan seçmeli soruların bulunduğu ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Entamoeba histolytica, Giardia lamblia Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
18 Sindirim Sistemi Sporluları (Isospora, Sarcocystis) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
19 Sindirim Sistemi Sporluları (Cryptosporidium, Cyclospora) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
20 Balantidium (Kirpikliler) , Blastocystis hominis Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
21 Sindirim sistemi nematodları (Ascaris, Çengelli solucanlar) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
22 Sindirim sistemi nematodları (Enterobius, Trichuris, Trichinella) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
23 Sindirim sistemi nematodları (Strongyloides, Trichostrongylus) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
24 Sindirim sistemi sestodları (Taenia) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
25 Sindirim sistemi sestodları (Hymenolepis, Diphyllobothrium, Dipylidium) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
26 Ürogenital sisteme yerleşen kamçılı (Trichomonas vaginalis) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
27 Tıbbi önemi olan artropodlar (Böcekler) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
28 Tıbbi önemi olan artropodlar (Böcekler) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
29 Tıbbi önemi olan artropodlar (Akarlar) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
30 Tıbbi önemi olan artropodlar (Akarlar) Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
31 Laboratory, Vücut boşluğu parazitleri , dışkı ve diğer örnekleri hazırlama yöntemleri, sindirim sistemi protozoonları ve sindirim sistemi helmintleri ve artropodların incelenmesi Konu ile ilgili evde tekrar çalışma ve soruların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
32 Yıl Sonu Sınavları Anlatılan konular ile ilgili çoktan seçmeli soruların bulunduğu ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 1 29
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 61
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,44
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 12:52