DEN225 Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod DEN225
Ad Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (16 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU


Dersin Amacı

Diş hekimliği alanındaki bilimsel araştırmaların tasarımı-yapımı-yazımı aşamalarına ilişkin temel kuramsal bilgileri aktarmak; kanıta dayalı diş hekimliğini tanıtmak; bir diş hekimliği araştırmasını uygulamalı olarak deneyimlemesine rehberlik etmek.

Dersin İçeriği

Bilim-araştırma-metodolojiye ilişkin kuramsal bilgiler, biyomedikal araştırmaların özellikleri, türleri, yapım aşamaları, biyomedikal literatürün analizi, kanıta dayalı diş hekimliği.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 28. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık, 2020. Funda Kadıoğlu, Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları Ders Notları, 2022.

Notlar

Araştırma etiği ile ilgili sinema filmleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Diş hekimliğindeki bilimsel araştırmalar ve araştırma yöntemleri hakkında bilgi edinir
ÖÇ02 Literatürdeki diş hekimliği araştırmalarının türlerini tanır ve kanıt değerini tayin eder
ÖÇ03 Bir bilimsel araştırmayı planlar ve etik kurallara uygun olarak yürütür
ÖÇ04 Bir bilimsel araştırmanın verilerini işler ve araştırma çıktılarını yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular 1
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Terimler ve Kavramlar, Bilim, Bilimsel Bilgi, Bilimsel Yöntem, Araştırma, Araştırmanın Türleri, Araştırma Metodolojisi Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tıp ve Diş Hekimliği Öğrencilerinin Bir Bilimsel Araştırma Yapmalarının Önemi Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Bilimler Hiyerarşisi (temel bilimler, klinik bilimler, sosyal bilimler) Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Bilim Tarihinin Köşe Taşları Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 İnsan Üzerinde Yapılan Biyomedikal Araştırmaların Özellikleri Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Gözlemsel ve Deneysel Araştırmalar Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bir Biyomedikal Araştırmanın Aşamaları Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Araştırma ve Yayın Etiği Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Film Gösterimi: Henrietta Lacks'in Ölümsüz Yaşamı Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
10 Yanıtını Merak Ettiğiniz Bir Araştırma Sorusu Hazırlayın Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
11 Araştırma Sorunuzun Yanıtını Bulmak İçin Bir Proje Planlayın Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 Araştırma Projenizin Türünü Belirleyin. Temel Bilim mi, Klinik mi, Alan Çalışması Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
13 Araştırma Projeniz İçin Literatürden Derlenen Kanıta Dayalı Bilgiler Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 Araştırma Projenizi Yürütebilmek İçin Alınması Gereken Resmi İzinler Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
15 Araştırma Projelerinizin Sunumları Sunum için hazırlanma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Sınav Kaynaklardan çalışma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 82
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,28
AKTS 3 AKTS