Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR) | |
| Kod | TİB809 |
| Ad | Kur`an İlimleri ve Problemleri |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ulûmu'l-Kur'ân konuları ve tartışılan yönlerinin sebeplerinin kavranılması
Dersin İçeriği
Ulûmu'l-Kur'ân konuları ve tartışılan yönleri
Dersin Ön Koşulu
İlahiyat lisans eğitimine sahip olmak
Kaynaklar
Zerkeşî'nin el-Burhân, Suyûtî'nin el-İtkân, Zurkânî'nin Menâhilu'l-İrfân eserleri ve konularla ilgili makaleler
Notlar
Konularla ilgili diğer klasik ve modern dönem eserleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Ulûmu'l-Kur'an'ın tanımlar, ortaya çıkış sürecini açıklar |
| ÖÇ02 | Mekkî ve Medenî konusunun önemini ve bu konudaki tartışmaları açıklar |
| ÖÇ03 | Kur'an'ın anlaşılmasında nâsih mensûh konusunun yerini ve ilgili tartışmaları açıklar |
| ÖÇ04 | Muhkem müteşâbih konusunun mezhebi algılarla ilişkini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 1 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 4 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 1 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ulûmu'l-Kur'ân tanımları | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | Ulûmu'l-Kur'an'ın oluşum süreci | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Kur'an'da geçen Ulûmu'l-Kur'ân ifadeleri | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
| 4 | Mekkî Medenî konusu ve ilgili tartışmalar | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 5 | Esbâb-ı nüzûl ve ilgili tartışmalar | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 6 | Nâsih mensuh ve ilgili tartışmalar | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Muhkem müteşabih konusu ve ilgili tartışmalar | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Tefsir usulüyle ilgili görüşler | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Hakikat mecaz ve ilgili tartışmalar | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 11 | Kur'an'da tekrarlar konusu | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 12 | Kıssalarla ilgili tartışmalar | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Müşkilu'l-Kur'an ve ilgili tartışmalar | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | Vücûh ve Nezâir ve ilgili tartışmalar | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 15 | Kur'an'ın faziletleriyle ilgili görüşler | Klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||