Genel Bilgi
Kod | CHH571 |
Ad | Hasta Güvenliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Hasta güvenliği, ilk çağlardan beri toplumların önem verdiği konuların başında gelmekte ve her dönemde çeşitli uygulamalar yapılmaktadır ve önlemleri alma yeteneği kazandırır.
Dersin İçeriği
Hasta güvenliği, sağlık hizmetine bağlı hataların önlenmesi ve sağlık hizmetine bağlı hataların neden olduğu hasta hasarlarının azaltılması veya eliminasyonunu içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu ya da yan koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
1. Güven A. Hasta Güvenliği ve Sağlık Okuryazarlığı. Gece Kitaplığı, 2020. 2. Sur H, Palteki T, Yazıcı G. Hasta Güvenliği. Palme Yayıncılık, 2019. 3. Zehra A, Devrim Eren T, Serpil C. Hasta Güvenliği (Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü). Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.
Notlar
1. Ç.Ü. TEZ YAZIM MERKEZİ TARAFINDAN ARŞİVLENEN TEZLER 2. YURTİÇİ VE YURTDIŞI SÜRELİ YAYINLAR
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hasta güvenliği tanımı, tarihçesi ve önemini açıklar |
ÖÇ02 | Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması, ve korunmasına ilişkin usül ve esaslar hakkında tebliği bilir |
ÖÇ03 | JCI hasta güvenliği ve hedefleri ve uygulaması, dünyada sağlıkla ilgili önemli kuruluşların hasta güvenliği hedeflerini bilir. |
ÖÇ04 | Türkiye’deki sağlık kurumlarında hasta güvenliği uygulama örnekleri verebilir |
ÖÇ05 | Ameliyathanede hasta güvenliği uygulamaları sıralayabilir |
ÖÇ06 | Ameliyathanede hasta güvenliğinde kanıta dayalı uygulamalar bilir |
ÖÇ07 | Yoğun bakımlar ve kliniklerde kanıta dayalı hasta güvenliği uygulamaları |
ÖÇ08 | Sağlıkta performans ve kalite yönergesi -DSÖ nün güvenli cerrahi kontrol listesi bilir |
ÖÇ09 | Ameliyathanede hedeflere yönelik uygulamalar hastaların doğru tanımlanması, etkin iletişimin iyileştirilmesi, yüksek riskli ilaçların güvenliğinin iyileştirilmesi, doğru taraf, doğru uygulama doğru hasta ameliyatından emin olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Hasta güvenliği tanımı, tarihçesi ve önemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Tıbbi hatalar, sağlık kurum ve kuruluşları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması ve korunmasına ilişkin usül ve esaslar hakkında tebliğ | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | JCI hasta güvenliği ve hedefleri ve uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dünyada sağlıkla ilgili önemli kuruluşların hasta güvenliği hedefleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkiye’deki sağlık kurumlarında hasta güvenliği uygulama örnekleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Ameliyathanede hasta güvenliği uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sağlıkta performans ve kalite yönergelerinin incelenmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | DSÖ'nün güvenli cerrahi kontrol listesinin incelenmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ameliyathanede hastaya yönelik güvenlik uyglamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ameliyathane çalışanına yönelik güvenlik uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Tıbbi hatalar, sağlık kuruluşları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |