Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri | |
Kod | TL231 |
Ad | Tıbbi Biyokimya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrencilerin; biyokimyasal metabolizmanın işleyişini kavramaları ve bunlarla ilişkili hastalıkların tanısında biyokimyasal analizleri uygulamaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında klinik biyokimyada örnekleme, klinik enzimoloji, endokrinoloji, karbonhidrat metabolizma bozuklukları, plazma proteinleri ve lipidleri, karaciğer ve böbrek fonksiyonları, demir-mineral ve elektrolit metabolizması, BOS biyokimyası, tümör belirteçleri ile klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon konuları ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Wictor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. Harper'ın Resimli Biyokimyası, ISBN: 9789752777767, 804 sayfa, 2019 D. L., Nelson and M. M., Cox. Lehninger Biyokimyanın İlkeleri. Çeviri editörü Prof. Dr. Nedret KILIÇ, 2005, Palme Yayıncılık R, Harvey and P.C. Champe. Lippincott Biyokimya. Çevirmen: Doç.Dr. Engin Ulukaya, 2007, Nobel Tıp Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klinik biyokimya laboratuvarı işlemlerini listeler. |
ÖÇ02 | Enzimlerin klinik tanıdaki önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Karbonhidrat metabolizma bozukluklarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Plazma proteinlerinin klinik tanıda önemini açıklar. |
ÖÇ05 | Klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Akut miyokart infaktüsünün diagnostik laboratuvar belirleyicilerini listeler. |
ÖÇ07 | Tümör belirteçlerinin klinik tanıda önemini açıklar. |
ÖÇ08 | Biyokimyasal analiz metodlarını listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar araç-gereçlerini ve ölçüm yöntemlerini sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evreleri ile ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri açıklar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak teslim alır, kabul eder, analize hazırlar ve gerekiyorsa uygun şartlarda korunmasını sağlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analizlerin iç ve dış kalite kontrol çalışmalarını, günlük kontrol işlemlerini uyguladıktan sonra hasta örneklerinin analizlerini yapar, sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına raporlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar eksiklerini belirler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik değerleri klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra teknolojik gelişmeleri takip ederek öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirerek kendini ve kariyerini geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık, biyogüvenlik ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klinik biyokimyaya giriş ve laboratuvar işleri Numunelerin toplanması ve yapılan işlemler. | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Enzimlerin klinik tanıda önemi | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Karbonhidrat metabolizma bozuklukları | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Plazma proteinlerinin klinik tanıda önemi | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Plazma lipidleri ve ateroskleroz. | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Akut miyokart infaktüsünün diagnostik laboratuvar belirleyicileri, Karaciğer fonksiyon testleri, Bilirubin metabolizması ve sarılıklar | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Böbrek fonksiyon testleri | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Demir metabolizması ve anemiler | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
11 | Endokrinoloji | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
12 | Mineraller ve elektrolit metabolizması | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Tümör belirteçlerinin klinik tanıda önemi | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası |
14 | Beyin omurilik sıvısı (BOS) biyokimyası | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | Kalite Kontrol | Kaynaklar, ders notları ve ders sunularını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 7 | 98 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,48 | ||
AKTS | 5 AKTS |