YBP231 Aktif Yaşlanma

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı
Kod YBP231
Ad Aktif Yaşlanma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, sağlıklı ve aktif yaşlanmaya yönelik farkındalık sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrencilere aktif ve sağlıklı yaşlanma kavramları, yaşlanmanın öznel ve nesnel yönleri, aktif yaşlanma modelleri konusunda derinlemesine çalışma olanağı sunulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1.ŞAHİN, D. S. (2020). ETİK YÖNLERİ ile YAŞLILIK ve YAŞLANMA. 2. Kalınkara, V. (2011). Temel Gerontoloji: Yaşlılık Bilimi. Ankara: Nobel Akademik Yayınları. 3. Kalınkara, V., & Sarı, İ. (2018). Yaşlanma ve bilgi teknolojileri kullanımı: Potansiyel ve engeller, ergonomik yaklaşım. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6(Özel Sayı), 1-13. 4.Kalınkara, V., & Sarı, İ. (2019). Yaşlılarda sosyal ağ kullanımı ve yalnızlık ilişkisinin belirlenmesi. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 12(1), 8-19.

Notlar

1. Gerontology; Robert C. Atchley, Amanda S. Barusch 2. The Secret of Successful Aging; Shigeri Yamamoto 3. 2030 yılı, Olağanüstü Yaşlanmış Gelecek; Hiroko Akiyama ve diğeri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Aktif ve başarılı yaşlanmanın etkenlerini tanımlar
ÖÇ02 Aktif yaşlanma ile ilgili temel kavramları ayırt eder
ÖÇ03 Aktif yaşlanmanın öznel ve nesnel yanları ayırt eder
ÖÇ04 Aktif ve başarılı yaşlanmada ulusal ve uluslararası sorunları ayırt eder
ÖÇ05 Başarılı yaşlanmanın öznel yanları kavrar.
ÖÇ06 Başarılı yaşlanmanın modellerini kavrar.
ÖÇ07 Yaşlılık dönemi yaşam tarzlarını tartışır.
ÖÇ08 Sağlıklı yaşlanmanın nesnel yanları açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, dersin ve kaynakların tanıtımı Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yaşlı toplumlarda yaşlanmanın algılanması Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Basarılı yaşlanmanın kavramları I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Başarılı yaşlanmanın kavramları II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
5 Başarılı yaşlanmanın öznel yanları Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Başarılı yaşlanmanın nesnel yanları Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yaşlılık dönemindeki yaşam tarzını tartışmak Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Başarılı yaşlanmanın modelleri, Uluslararası örneklerden Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 Başarılı yaşlanmanın modelleri, Türkiye’deki örneklerden Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yaşlılık dönemindeki yaşam tarzı Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Başarılı yaşlanmayı kavramak ve ölçmek Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Başarılı yaşlanmaya doğru hazırlık ve sorunlar I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
14 Başarılı yaşlanmaya doğru hazırlık ve sorunlar II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Konuların tekrarı Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 44
Toplam İş Yükü / 25 (s) 1,76
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.02.2025 10:35