Genel Bilgi
Kod | YBP237 |
Ad | Evde Yaşlı Bakım Hizmetleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşlı bireylerin evde bakımında gerekli temel bilgi, beceri ve tutumları açıklamak ve uygulamaktır.
Dersin İçeriği
Yaşlılık ve Evde Bakım Ülkemizde ve Dünyada Evde Bakım Hizmeti Veren Kuruluşlar ve Çalışma Prensipleri Yaşlı Sağlığının Korunması ve Geliştirilmesi Yaşlıda Sağlık Eğitimi Yaşlılar için Ev ve Çevre Düzenlemeleri Yaşlıda Evde Bakım Hizmetlerinde Vaka Yönetimi Seminer Sunumları ve Vaka Tartışmaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kutsal YG. Temel Geriatri. Ankara: Güneş Kitabevleri, 2007 2. Arıoğlu S. Geriatri ve Gerontoloji. Ankara: MN Medikal & Nobel Tıp Kitap Sarayı, 2006.
Notlar
Kutsal YG. Temel Geriatri. Ankara: Güneş Kitabevleri, 2007 2. Arıoğlu S. Geriatri ve Gerontoloji. Ankara: MN Medikal & Nobel Tıp Kitap Sarayı, 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Evde sağlık hizmetleri bakım sisteminin kapsamını bilir. |
ÖÇ02 | Yaşlı bireyin evde bakımını bilir. |
ÖÇ03 | Evde bakımın kabul, sürdürme ve sonlandırma özelliklerini bilir. |
ÖÇ04 | Yaşlı izleniminde ev ziyaretinin yararlarını ve ve temel ilkelerini bilir. |
ÖÇ05 | Uzun süren hastalık tanısı alan yaşlı bireyin evde bakımını bilir. |
ÖÇ06 | Ameliyat ve etkilerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Geronteknolojiyi bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Evde Bakıma Giriş/Temel Kavram ve İlkeler | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dünyada ve Ülkemizde Evde Yaşlı Bakım Modelleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yaşlılar için Ev ve Çevre Düzenlemeleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yaşlı Bireyin Evde Bakımı, Evde Bakıma Kabulü, İzlemi ve Hizmetin Sonlandırılması | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Bakımı-1 (SVO, İnme) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Bakımı-2 (Alzheimer ve Yatağa Bağımlı Hasta) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Bakımı-3 (Parkinson) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Bakımı-4 (Demans) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Yaşlı Bakımı-5 (Kronik Obstruktif Akciğer Hastalığı) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Yaşlı Bakımı-6 (Diabetis Mellitus, Kronik Böbrek Hastalığı) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Yaşlı Bakımı-7 (Kalp Hastalığı, Hipertansiyon) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Yaşlı Bakımı-8 (Kas İskelet Sistemi) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Uzun Süren Hastalık Tanısı Alan Yaşlı Bireyin Evde Yaşlı Bakımı-9 (Kanser) | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Ameliyat Öncesi ve Sonrası Evde Yaşlı Bakımı, Geronteknoloji | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |