YBP241 Yaşlı Psikolojisi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı
Kod YBP241
Ad Yaşlı Psikolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. ŞENAY DAĞILGAN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. ŞENAY DAĞILGAN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, yaşlılık kavramını açıklayan, yaşlılığın kişinin psikolojik durumunu nasıl etkilediğini kavrayan ve yaşlıya nasıl yaklaşacağını bilen sağlık profesyonelleri yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste, yaşlılık kavramı, yaşlıların psikolojik özellikleri ve bu dönemde yaşanan psikolojik problemler anlatılıp, problemlere yönelik yapılabilecek destek, uygulama ve yönlendirmelere ait konular ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1.Artisco,D.,Cervone,A.,& Pezzutti, L.(2003).Perceived self-efficacy and everday problem solving among young and older adults. Psychology and Aging. V(18),No.1,68-79. 2.Birren, J.E., Renner, V.J. (1977) Research on the psychology of aging: Principles and experimentation. In. J.E. Birren ., K.W. Schaie (eds) Handbook of the Psychology of Aging (syf 3-38). New York: Van Nostrand Reinhold. 3.Birren, J.E., Schaie, K.W.(1990) Handbook of the Psychology of Aging. New York: Academic Press,Inc. 4.Birren, J. E.& Sloone, B. R. ( 1980). Handbook of Mental Health and Aging. (P: 422-943) 5.Botwinick, J. (1984) Aging and Behavior. New York: Springer Pub. Company 6.Cavanaugh, C. J. (1990). Adult Development and Aging.(P: 465-495) 7.Çengelci,B. Yaşlılık Psikolojisi Ders Notları. 8.Gander.J.M.&Gardiner,W, H. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yay.Haz.: Bekir Onur. İmge Kitabevi.Ankara. 9.Hultsch, D. F.& Deutsch, F. (1981). Development and Aging,A Life-span Perspective. 10.İmamoğlu. E. O.& Kılıç N. (1999)A Social Psychological Comparison of the Turkish Elderly Residing at High or Low Quality Institutions. Journal of Environmental Psychology (1999) 19, 231-242

Notlar

1.Sefa Saygılı, Yaşlılık Psikolojisi, Elit Kültür Yayınları, 2010 Ed. Prof. Dr. Işın Baran KULAKSIZOĞLU ;Yaşlıya Psikolojik Destek Kitabı, 2012 2.Bacanlı, H. & Terzi, Ş. (2012) Yetişkinlik ve Yaşlılık Gelişimi ve Psikolojisi. İstanbul: Açılım Yayınları 3.Onur, B. (2017). Gelişim psikolojisi: Yetişkinlik - Yaşlılık - Ölüm. İmge Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler yaşlılık psikolojisine ilişkin kavramları açıklar.
ÖÇ02 Psikolojik yapı içerisinde sağlığa etki eden faktörleri listeler.
ÖÇ03 Yaşlılık ve ruh sağlığı arasındaki ilişkileri açıklar.
ÖÇ04 Yaşlılık döneminde görülen organik ruhsal bozuklukları analiz eder.
ÖÇ05 Yaşlılıkta psikolojik sorunlara yol açan faktörleri listeler.
ÖÇ06 Yaşlılıkta anksiyeteyi ayırt eder.
ÖÇ07 Yaşlılıkta ölüm kaygısını ayırt eder.
ÖÇ08 Yaşlıya yönelik psikolojik yaklaşımı açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Dersin ve kaynakların tanıtımı Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yaşlılık kavramı Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Yaşlıların psikolojik özellikleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
4 Yaşlılıkta psikolojik sorunlara yol açan faktörler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yaşlılık döneminde stres I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yaşlılıkta stres II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yaşlılık döneminde anksiyete I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar İlgili konuların araştırılması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Yaşlılıkta anksiyete II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yaşlı bireylerde ölüm kaygısı I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yaşlılarda ölüm kaygısı II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yas süreci Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yaşlılık döneminde görülen ruhsal bozukluklar Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yaşlılık döneminde görülen organik ruhsal bozukluklar Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Yaşlıya yönelik psikolojik yaklaşım Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili konuların araştırılması Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili konuların araştırılması Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 44
Toplam İş Yükü / 25 (s) 1,76
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.02.2025 09:32