Genel Bilgi
Kod | YBP136 |
Ad | Temel Gerontoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşlılığın tarihçesinden başlayarak yaşlılık bilimini öğrenerek dünyada ve Türkiyede yaşlılığa bakışın nasıl olduğunu, yaşlılık sürecinde meydana gelen değişimleri,sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik politikaları bilmek,yaşlılarla ilgili dernek, kurum ve kuruluşları ve yaşlıları ilgilendiren kanun ve yönetmelikleri öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Yaşlılık ve yaşlanma sürecindeki değişimlerin kapsamlı incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1.Akgün S, Erdal R, Yaşlılık Kavramı ve yaşlıya yaklaşım, Temel Geriatri, güneş kitabevi,2007 2.Tarihte yaşlılık, Erişim; http://www.bilgiustam.com/yasli-insanlarin-toplumdaki-yeri/ 3.Geriatriye giriş, Erişim; www.geriatri.hacettepe.edu.tr/soru/geriatri.doc - Benzer 4.Akın G. Her Yönüyle Yaşlılık, Palme Yayıncılık, Ankara, 2006, 5. Cangöz B, Ulaç S,Yaşlılık döneminde meydana gelen psikolojik değişiklikler, Temel Geriatri,Güneş kitabevi,
Notlar
6.Karadakovan A,Aslan F E,Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım,nobel kitabevi,2010 7.Türkiye’de yaşlılık alanındaki sosyal hizmet uygulamaları, Erişim;http://www.huzurevleri.org.tr/docs/shcek_yasliliga_genel_bakis.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geriatri ve gerontolojiyi tanımlar. |
ÖÇ02 | Türkiyede ve dünyada yaşlılığın demografik durumunu açıklar. |
ÖÇ03 | Türk kültüründe yaşlılık ve yaşlıların durumunu betimler. |
ÖÇ04 | Yaşlılarla ilgili dernek, kurum, kuruluşlar ve faaliyetlerini özetler. |
ÖÇ05 | Türkiyede yaşlılarla ilgili kanun ve yönetmelikleri bilir. |
ÖÇ06 | Vücut sitemlerine ait normal fizyolojiyi bilir. |
ÖÇ07 | Yaşlanma sürecindeki fizyolojik değişimleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Geriatrinin Tarihçesi, Yaş, Yaşlanma ve Yaşlılık Kavramları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Geriatri ve Gerontolojinin Temel Kavramları, Yaşlılık Çeşitleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Türkiye’de ve Dünyada Demografik Yapı ve Yaşlanma Süreci | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yaşlanma Kavramına İlişkin Yaklaşımlar, Yaşlanma Kuramları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yaşlılığı Etkileyen Etmenler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yaşlanma ile Oluşan Fizyolojik Değişimler-I | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yaşlanma ile Oluşan Fizyolojik Değişimler-II | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yaşlılıkta Görülen Sağlık Sorunları-I | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yaşlılıkta Görülen Sağlık Sorunları-II | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yaşam Kalitesi Kavramı ve Yaşlı Bireylerin Yaşam Kalitesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yaşlılara Yönelik Sosyal Politikalar ve Sosyal Çevrenin Düzenlenmesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Türkiye’de Yaşlılıkla İlgili Mevzuat, Etik, Kanunlar ve Hizmet Veren Kurumlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ulusal ve uluslar arası yaşlılık politikaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkiye' de ve dünyada yaşlıların durumu | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |