HML108 Patoloji

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML108
Ad Patoloji
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi TUĞBA TOYRAN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi TUĞBA TOYRAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencinin, hastalıkların nedenlerini, hastalıkların oluş biçimini, hastalık sonucunda organ ve dokularda görülen fonksiyon bozuklukları ve oluşan lezyonları öğrenmesini amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Patolojiye giriş / Hücre zedelenmesi / Doku onarımı ve rejenerasyon / Hücre içi madde birikimleri ve kalsifikasyon / Neoplazi / Viral hepatitler / İmmün sistem / İmmün sistem bozuklukları / Vitamin ve mineraller / Beslenme bozuklukları / Çevresel hastalıklar / Nekroz ve apoptoz / İnflamasyon / Sıvı elektrolit bozuklukları

Dersin Ön Koşulu

yoktur.

Kaynaklar

Robbins Temel Patoloji. Ed: Vinay Kumar, Abul Abbas, Jon Aster. 10. baskı. Elsevier ,2017.

Notlar

Hızlandırılmış Kurs Patolojisi. Ed: Olivia Mckinney, Isabel Woodman. 5. Baskı. Mosby, 2019.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hücre ve doku zedelenme mekanizmalarını tanımlar.
ÖÇ02 Hücresel adaptasyonu açıklar.
ÖÇ03 Enflamasyon belirti ve bulgularını tanımlar.
ÖÇ04 Yara iyileşme sürecini açıklar.
ÖÇ05 Vitamin eksiklikleri ve toksikasyonu semptomlarını bilir.
ÖÇ06 Neoplazinin kavramını tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Patoloji Nedir okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Patoloji Laboratuarına gelen Örneklerin Değerlendirilmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Biyopsi,Cerrahi Spesmenler,Otopsi ,Stolojik Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Patoloji Laboratuarında yapılan işlemler: Fiksasyon, Doku Takibi,Parafine Gömme , Kesit ve Boyama okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Hücre Zedelenmesi, Ölümü ve Fonksiyonel Değişiklikler.Hücre Zedelenmesinin Nedenleri: Fiziksel, Kimyasal, Biyolojik Etkenler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Hücre Büyümesi ve Farklılaşması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Normal Regülasyon ve Adaptasyonlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav ders ile ilgili tüm kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Nekroz: Tanımı ve Türleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Dejenerasyon, Rejenerasyon okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 İltihap : Tanımı, Nedenleri ve Türleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Sıvı Elektrolit dengesi ve kan akımındaki bozukluklar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Ödem Konjesyon ve Hemoraji,Hemostasis ve Trombosis, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Emboli, Enfarktüs, Şok okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 dersin değerlendirilmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ders ile ilgili tüm kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ders ile ilgili tüm kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2023 09:51