Genel Bilgi
Kod | HML108 |
Ad | Patoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUĞBA TOYRAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUĞBA TOYRAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencinin, hastalıkların nedenlerini, hastalıkların oluş biçimini, hastalık sonucunda organ ve dokularda görülen fonksiyon bozuklukları ve oluşan lezyonları öğrenmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Patolojiye giriş / Hücre zedelenmesi / Doku onarımı ve rejenerasyon / Hücre içi madde birikimleri ve kalsifikasyon / Neoplazi / Viral hepatitler / İmmün sistem / İmmün sistem bozuklukları / Vitamin ve mineraller / Beslenme bozuklukları / Çevresel hastalıklar / Nekroz ve apoptoz / İnflamasyon / Sıvı elektrolit bozuklukları
Dersin Ön Koşulu
yoktur.
Kaynaklar
Robbins Temel Patoloji. Ed: Vinay Kumar, Abul Abbas, Jon Aster. 10. baskı. Elsevier ,2017.
Notlar
Hızlandırılmış Kurs Patolojisi. Ed: Olivia Mckinney, Isabel Woodman. 5. Baskı. Mosby, 2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücre ve doku zedelenme mekanizmalarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Hücresel adaptasyonu açıklar. |
ÖÇ03 | Enflamasyon belirti ve bulgularını tanımlar. |
ÖÇ04 | Yara iyileşme sürecini açıklar. |
ÖÇ05 | Vitamin eksiklikleri ve toksikasyonu semptomlarını bilir. |
ÖÇ06 | Neoplazinin kavramını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Patoloji Nedir | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Patoloji Laboratuarına gelen Örneklerin Değerlendirilmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Biyopsi,Cerrahi Spesmenler,Otopsi ,Stolojik Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Patoloji Laboratuarında yapılan işlemler: Fiksasyon, Doku Takibi,Parafine Gömme , Kesit ve Boyama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hücre Zedelenmesi, Ölümü ve Fonksiyonel Değişiklikler.Hücre Zedelenmesinin Nedenleri: Fiziksel, Kimyasal, Biyolojik Etkenler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hücre Büyümesi ve Farklılaşması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Normal Regülasyon ve Adaptasyonlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ders ile ilgili tüm kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nekroz: Tanımı ve Türleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dejenerasyon, Rejenerasyon | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İltihap : Tanımı, Nedenleri ve Türleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sıvı Elektrolit dengesi ve kan akımındaki bozukluklar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ödem Konjesyon ve Hemoraji,Hemostasis ve Trombosis, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Emboli, Enfarktüs, Şok | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | dersin değerlendirilmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders ile ilgili tüm kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders ile ilgili tüm kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |