Genel Bilgi
Kod | HML333 |
Ad | Hemşirelikte Yönetim |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Osman BİLGİN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkelerin bilincinde, Hemşirelik hizmetlerinde verimlilik ve kaliteyi artıracak, günün koşullarına en uygun hemşirelik hizmeti sunacak, yönetici olabilmek için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumu kazanmış hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında, yönetim kavram ve kuramları, yönetim süreci (veri toplama, planlama, örgütleme, yöneltme ve kontrol), hemşirelik hizmetlerinde yönetim, hemşirelik organizasyon şeması oluşturma, hemşirelik iş analizi yapma ve hemşirelik iş tanımları hazırlama, hemşire insan gücü planlaması yapma, hasta bakımının organizasyonu, serviste hemşirelik hizmetinin/ bakımın performansını izleme, hemşire personelin performansını değerlendirme konuları işlenmektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. (2022). Hemşirelikte Yönetim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
Marriner-Tomey (2008) Guide to Nursing Management and Leadership (Guide to Nursing Management & Leadership, Mosby. Marquis BL, Huston CJ (2000) Leadership Roles and Management Functions in Nursing, Lippincott. Eren E (2007) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım, İstanbul. Eroğlu F (2007) Davranış Bilimleri, Beta Basım, İstanbul. Baysal AC, Tekarslan E (1998) Davranış Bilimleri, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No: 275, İstanbul.l
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
ÖÇ02 | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
ÖÇ03 | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
ÖÇ04 | Çağdaş yönetim tekniklerini sayar. |
ÖÇ05 | Hemşirelik hizmetleri ile ilgili yasa ve yönetmelikleri bilir. |
ÖÇ06 | Hemşirelik hizmetlerinde ortaya çıkan yönetsel sorunları tanır |
ÖÇ07 | Hemşirelik hizmetlerindeki yönetim sorunların çözümünde kullanılacak bilimsel yöntemleri bilir. |
ÖÇ08 | Ulusal ve Uluslararası mesleki örgütleri tanır. |
ÖÇ09 | Hemşirelikte liderin özelliklerini sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve kaynakların tanıtımı, proje ödevlerinin belirlenmesi,dağıtımı | dersi farklı kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yönetimin Fonksiyonları, Yönetim Teorileri, Çağdaş Yönetim Teknikleri | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Yönetici Hemşirede olması gereken yönetim becerileri | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hemşirelik Hizmetleri ile ilgili Yasa ve Yönetmelikler | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hemşirelik Hizmetlerinde Etik ilke ve Sorumluluklar | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hemşirelik Hizmetlerinin Örgütlenmesi Ulusal ve Uluslararası Hemşirelik Örgütleri | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkiye'de Sağlık Sistemi | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hemşirelik hizmetlerinde zaman yönetimi | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Değişim, Hemşirelikte Değişimi Yönetme Süreci,(inovasyon) | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hemşirelik Hizmetlerinde Performans Değerlendirmesi | konuyu değişik kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hemşirelik Hizmetlerinde Karar Verme ve Problem Çözme | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Etkili İletişim Yöntemleri, Motivasyon ve İş Doyumu | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hemşirelik Hizmetlerinde Hizmet içi Eğitimler Hemşirelik Hizmetlerinde Liderlik | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hemşirelikte Stres, Kriz ve çatışma yönetimi | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının okunması, ders içeriğinin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının okunması, ders içeriğinin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,04 | ||
AKTS | 7 AKTS |