Genel Bilgi
Kod | TE425 |
Ad | Kurmaca Metinlerde Şiddet Söylemi I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin kurmaca metinleri şiddet türleri, şiddet özneleri, mağdurları ve yazarın bakış açısıyla değerlendirmesini ve eleştirel bakış açısını görmesini amaçlar.
Dersin İçeriği
Tanzimat Döneminden günümüze kadar kurmaca metinlerin özellikle kadın, çocuk, doğa vb. konularda şiddet söylemini nasıl ele aldığını, toplumsal meselelerin şiddeti besleyen ve önleyen yönlerini göstermek, dilin şiddeti etkileyen yanlarını tespit ve tahlil etmek, edebî metinlerden yola çıkarak bu konuda bireysel farkındalık yaratmak.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
MARSHALL B. ROSENBERG, Şiddetsiz İletişim Bir Yaşam Dili, Remzi Kitabevi İMRAN KARABAĞ, Dil ve Şiddet, Remzi Kitabevi Ed. IRZIK SİBEL, Kadınlar Dile Düşünce, İletişim Yayınları RUGGİERO, Vincenzo, Edebiyat ve Suç, Everest Yayınları.
Notlar
MARSHALL B. ROSENBERG, Şiddetsiz İletişim Bir Yaşam Dili, Remzi Kitabevi İMRAN KARABAĞ, Dil ve Şiddet, Remzi Kitabevi Ed. IRZIK SİBEL, Kadınlar Dile Düşünce, İletişim Yayınları RUGGİERO, Vincenzo, Edebiyat ve Suç, Everest Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kurmaca metinleri tanır. |
ÖÇ02 | Şiddet türlerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Dil, şiddet ilişkisini kavrar. |
ÖÇ04 | Şiddetsiz iletişim becerileri üzerine düşünür. |
ÖÇ05 | Şiddetin mağdurlarını belirler. |
ÖÇ06 | Kurmaca metinler üzerinde söylem çalışması yapar. |
ÖÇ07 | Kurmaca metinlerde açık ve örtük şiddet söylemini belirler. |
ÖÇ08 | Kurmaca metinlerdeki şiddet türlerini sınıflandırma becerisi kazanır. |
ÖÇ09 | Tarihi süreçler içinde şiddetin görünümleri ve kavranışı üzerine düşünür. |
ÖÇ10 | Çağdaş ve geleneksel metinlerdeki söylem farklılıklarını ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kurmaca metinler üzerine genel bir değerlendirme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gündelik hayatın içinde şiddet, şiddet çeşitleri, şiddet söylemi ve şiddetsiz iletişim | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Şiddetin kaynağı olarak dil | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Türk romanının başlangıç evresinde kadın ve şiddet söylemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kölelik-cariyelik teması etrafında şekillenen şiddet söylemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Örnek metin incelemesi: İntibah ve Sergüzeşt romanları I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Örnek metin incelemesi: İntibah ve Sergüzeşt romanları II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Halit Ziya Uşaklıgil’in romanlarında şiddet | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Aile içi şiddet ve kadın rolleri: Sevgi Soysal, Yenişehir’de Bir Öğle Vakti | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Örnek metin incelemesi: Murathan Mungan, Kadından Kentler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Örnek metin incelemesi: Mahir Ünsal Eriş, Sarı Yaz | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çocuğa yönelik şiddet ve kurmaca metinler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Örnek metin incelemesi: Ömer Seyfettin’in hikâyeleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Örnek metin incelemesi: Kemalettin Tuğcu romanları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |