Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
İlk ve Acil Yardım | |
Kod | IAS205 |
Ad | Vaka Canlandırma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hastane öncesi alana özgü olgulara yaklaşım biçimlerini analiz etme, kritik etme ve bu bağlamda acil bakım girişimlerini planlama ve uygulama becerisinin kazanılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri , Vaka Senaryosu Yazma Teknikleri , Olay Yeri Güvenliği ile İlgili Vaka Canlandırma, Havayolu Açıklığının Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma, Solunumun Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma, Dolaşımın Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma, Multiple Yaralanma ile İlgili Vaka Canlandırma
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
*Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013.
Notlar
İlgili video gösterimi, Vaka sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaralı/hasta makyajı tekniklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Olay yeri güvenliği ile ilgili ilkeleri açıklar. |
ÖÇ03 | Hastaya/yaralıya genel yaklaşım kurallarını açıklar. |
ÖÇ04 | Hastane öncesi alana özgü algoritmaları açıklar. |
ÖÇ05 | İletişim ve kooperasyon becerisini uygular. |
ÖÇ06 | Hasta/ yaralıya uygun ekipmanla yaklaşımı uygular. |
ÖÇ07 | Hastane öncesi kooperasyonu uygular. |
ÖÇ08 | Grup çalışmasını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri 1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Vaka Senaryosu Yazma Teknikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Olay Yeri Güvenliği ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Havayolu Açıklığının Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Gösteri |
7 | Solunumun Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Dolaşımın Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması |
10 | Multiple Travma ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
11 | Kadın-Doğum Acilleri ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması |
12 | Psikiyatrik Acilleri ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması |
13 | Metabolik Aciller ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması |
14 | Nörolojik Aciller ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması |
15 | Kardiyak Aciller ile İlgili Vaka Canlandırma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |