Genel Bilgi
Kod | IAS205 |
Ad | Vaka Canlandırma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hastane öncesi alana özgü olgulara yaklaşım biçimlerini analiz etme, kritik etme ve bu bağlamda acil bakım girişimlerini planlama ve uygulama becerisini kazanmaktır.
Dersin İçeriği
1-Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri 2-Vaka Senaryosu Yazma Teknikleri 3-Olay Yeri Güvenliği ile İlgili Vaka Canlandırma 4-Havayolu Açıklığının Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma 5-Solunumun Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma 6-Dolaşımın Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma 7-Multiple Yaralanma ile İlgili Vaka Canlandırma
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
*Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013.
Notlar
*Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaralı/hasta makyajı tekniklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Olay yeri güvenliği ile ilgili ilkeleri belirtir. |
ÖÇ03 | Hastaya/yaralıya genel yaklaşım kurallarını açıklar. |
ÖÇ04 | Hastane öncesi alana özgü algoritmaları tanımlar. |
ÖÇ05 | İletişim ve kooperasyon becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri 1 | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri 2 | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Vaka Senaryosu Yazma Teknikleri | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Olay Yeri Güvenliği ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Havayolu Açıklığının Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Solunumun Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Dolaşımın Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Multiple Travma ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Kadın-Doğum Acilleri ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Psikiyatrik Acilleri ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Metabolik Aciller ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Nörolojik Aciller ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Kardiyak Aciller ile İlgili Vaka Canlandırma | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Vaka Canlandırma Dersi Sunumu Notları, 2013. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |