Genel Bilgi
Kod | AR162 |
Ad | Anadolu Madenciliği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski Önasyada ve Anadoluda ele geçen en eski maden eserlerinin yapım teknikleri, kullanım amaç ve biçimleri, süslemeleri, çağdaş komşu kültürler ile olan ilişkilerini, arkeolojik verilerin kapsamı ve sınırlarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Anadoluda Madenciliğin İlk İzleri, Maden Elementleri: Bakır, Bronz, Kalay, Madenciliğin Gelişme Aşamaları: Hazırlık Aşaması Metalsiz Dönem, Başlangıç Aşaması: Tek Metalli Dönem, Maden Bezeme Teknikleri: Çalma, Kazıma, Kabartma, Kalıpla Kabartma, Delik İşi, Telkari gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
İlk dönem derslerini almış olmak
Kaynaklar
Ders sırasında ders notları verilmektedir
Notlar
Maden atölyelerinde uygulamalı öğretim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Madenciliğin tanımını ve tarihçesini kavrar |
ÖÇ02 | Anadoludaki maden kullanımını dönemlere dayalı olarak açıklar |
ÖÇ03 | Madenler ve Anadoludaki maden yataklarını ayırt eder. |
ÖÇ04 | Anadoluda maden üretim aşamalarını sınıflandırır. |
ÖÇ05 | Metal işleme yöntemlerini tanır. |
ÖÇ06 | Metal bezeme tekniklerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Madenin önemini ve tarihsel dönem boyunca etkisini analiz eder. |
ÖÇ08 | Anadolu Madenciliğinin kronolojisini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Madenciliğin tanımı ve tarihçesi İlgili | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Önder Bilgi, 2004, Anadolu Dökümün Beşiği. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Maden yataklarının genel özelliklerinin tanıtılması | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Fidan, E. 2017, Madenciliğin Beşiği Anadolu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Madenciliğin gelişim aşamaları | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tekin H. 2015, Eski Anadolu Madenciliği. Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Cevher hazırlama ve maden işçiliğinde kullanılan meteryal | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Maden biçimlendirme teknikleri | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tekin, H.2018, madeni Eser Tipolojisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Orta Anadolu Erken Tunç Çağı Maden Sanatı ( Alacahöyük,Eskiyapar) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Batı Anadolu Erken Tunç Çağı Maden Sanatı ( Troya) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Orta Tunç Çağı Anadolu Maden Sanatı (Kültepe) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. Tahsin Özgüç, Fikri Kulakoğlu. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hitit maden heykel sanatı | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yurt dışına kaçırılan maden eserler (Schimmel Koleksiyonu) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | MÖ 1. Bin Yıl Anadolu Maden Sanatı | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Urartu, Frig, Lidya Maden Sanatı | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tarihsel süreç içerisinde metal endüstrisinin önemi | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Genel Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütünleme Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |