Genel Bilgi
Kod | AR254 |
Ad | Orta Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Anadolunun M.Ö. 2. binin ilk yarısında Orta Anadoluda Asur Ticaret Kolonileri çağının yerleşimlerini, mimarisini, küçük eserlerini, seramiğini ve tasvir sanatını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Assur Ticaret Kolonileri Dönemi kapsamı, MÖ II. binyıl Anadolu tarihi coğrafyası, Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Karum ve Wabartumlar, çanak çömlek gelenekleri OTÇ yerlşimleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Ders sırasında ders notları verilmektedir
Notlar
İlgili dönemlere ait yerleşim yerlerine gezi düzenlenmesi. ŞAHİN, F., (2015). Küllüoba Orta Tunç Çağı'na Geçiş Dönemi: Mimarisi ve Çanak Çömleği. 30. Arkeometri Sonuçları Toplantısı:39-54
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | MÖ. 2. binyılın ilk yarısında Anadolu coğrafyasını, sosyo-ekonomik durumunu ve ticari faaliyetlerini kavrar. |
ÖÇ02 | MÖ. 2. binyılda Assur Ticaret Kolonileri Döneminde kullanılan ticari güzergahları gösterir |
ÖÇ03 | MÖ. 2. binyılın ilk yarısında Anadoluda görülen çanak çömlek geleneklerini mal özelliği, teknik özellik, form ve bezeme özellikleri açısından ayırt eder. |
ÖÇ04 | Assur ticaret kolonileri ile ilgili edindiği bilgileri arkeolojik ve linguistik verileri de kullanarak yorumlar. |
ÖÇ05 | Orta Tunç Çağında Anadolu Kültürlerini sınıflandırır. |
ÖÇ06 | Assur Ticaret Kolonileri Çağı yerleşim modelleri ve mimari özelliklerini sentez yapar. |
ÖÇ07 | Anadolunun yazı ile tanışma süreci ve yeniliklerini değerlendirir |
ÖÇ08 | Hitit siyasi tarihini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Assur Ticaret Kolonileri Döneminin kapsamı, önemi. | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Assur Ticaret Kolonileri Dönemi coğrafyası | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Assur Ticaret Kolonileri Dönemi ve MÖ 2. binyıl Anadolu tarihi coğrafyası | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Wabartumlar | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Karum | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yazılı Kaynaklara göre lokalizasyonlar | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kültepe/Kaneş Karum yerleşimi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kültepe/Kaneş Karum tabakalanması | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. T. Özgüç, Kültepe Kaniş. İstanbul., Fikri Kulakoğlu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | MÖ 2. Binyılda Anadoluda görülen boyalı çanak çömlek geleneklerinin form ve mal özellikleri açısından ele alınması | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Anadolu OTÇ Yerleşimleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Aliye Öztan, Nimet Özgüç, Gojko Bajramovic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İç Anadolu OTÇ Yerleşimleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Güneydoğu Anadolu OTÇ Yerleşimleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Batı Anadolu OTÇ Yerleşimleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel Değerlendirme | Genel Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |