Genel Bilgi
Kod | HML441 |
Ad | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin içeriğinde; ruh sağlığı ve hastalıkları ve halk sağlığı hemşireliği dersine ilişkin klinik uygulamalar ve vaka sunumları yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Ruh sağlığını korumak için psikiyatri hemşiresinin rolleri doğrultusunda örnek vakalar üzerinde hemşirelik sürecini formüle edebilecek.
Dersin Ön Koşulu
HML 324 Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersini başarmış olmak
Kaynaklar
Erdemir F (2021). Hemşirelik Tanıları El kitabı, Nobel Tıp Katabevi Olcay Çam (2021). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Psikiyatri Hemşireliği, İstanbul Tıp Kitabevi
Notlar
Ulusal ve Uluslararası veri tabanlarında (Tr Dizin, Pubmed, Cochrane library etc. ) yayınlanmış ilişkili yayınlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci ruh sağlığının ve hastalıklarının toplum içindeki epidemiyolojisini anlar ve önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Psikiyatri hastasını, aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele alır |
ÖÇ03 | Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde sistematik yaklaşımı uygular. |
ÖÇ04 | Ruh sağlığı konusunda birey ve topluma eğitim yapar. |
ÖÇ05 | Çocukluk, ergenlik ve yaşlılık dönemi sorunlarını tanımlar ve çözüm üretir. |
ÖÇ06 | Ruh sağılığı ve hastalıkları dersinde edindiği bilgi ve pratiği kendi hayatında uygular. |
ÖÇ07 | Teropatik iletişim tekniklerini geliştirir ve kendine has bir program tasarısı oluşturur. |
ÖÇ08 | Ülkemizde ve dünyada toplum ruh sağlığının önemi, korunması ve yükseltilmesi için çalışmalarda bulunur ve sorumluluklar geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gözlem ve öykü alma, ruhsal muayene (genel görünüm, konuşma, bilişsel, düşünce, duygudurum-duygulanım, motor süreci vs.) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hasta-Hemşire ilişkileri ve görüşme ilkeleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
3 | Ruhsal bozukluklarda tanı ve sınıflama (ICD-10, DSM-IV-V), Ruhsal Bozukluklarda Hemşirelik Uygulama Süreci (değerlendirme, tanılama, planlama/uygulama, bakım planı hazırlama, danışan/aile eğitimi). | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Anksiyete Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Duygudurum Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Psikotik Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Somatoform Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Dissosiyatif Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yeme Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Zihinsel Özür, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama sür)eci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Anlatım |
12 | Yaygın Gelişimsel Bozukluklar (Otizm), olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dikkat Eksikliği-Hiperaktivite Bozukluğu, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Adli Psikiyatrik olgular ve hemşirelik uygulama süreci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
15 | Dersin değerlendirmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 27 | 27 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 54 | 54 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 193 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,72 | ||
AKTS | 8 AKTS |