Genel Bilgi
Kod | HML443 |
Ad | Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Uygulaması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EVŞEN NAZİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EVŞEN NAZİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailesinin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılama ve bunun için gerekli bilgi /beceri kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu derste sağlıklı/hasta kadın ve ailenin hemşirelik bakımı ve üreme sağlığı ile ilgili konular yer alır
Dersin Ön Koşulu
HML 222 Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği dersini almak ve başarılı olmak.
Kaynaklar
Nazik, E. D(2022). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Akademi Yayınevi. Murray, S. S., & McKinney, E. S. (2014). Foundations of maternal-newborn and women's health nursing-e- book: Elsevier Health Sciences. Ricci, S. (2016). Study Guide for Essentials of Maternity, Newborn and Women' s Health Nursing: Lippincott Williams & Wilkins. Schuiling, K. D., & Likis, F. E. (2016). Women’s gynecologic health: Jones & Bartlett Learning. Johnson, K. A . (2017). The Fourth Trimester: A Postpartum Guide to Healing Your Body, Balancing Your Emotions, and Restoring Your Vitality: Shambhala. Huggins, K . (2017). The Nursing Mother's Companion, 7th Edition, with New Illustrations: The Breastfeeding Book Mothers Trust, from Pregnancy Through Weaning: Harvard Common Press. Covington, S. N. (2015). Fertility Counseling: Cambridge University Press. Kantrowitz, B., & Wingert, P. (2018). The Menopause Book: The Complete Guide: Hormones, Hot Flashes, Health, Moods, Sleep, Sex: Workman Publishing Company. Thomson, G., & Schmied, V. (2017). Psychosocial Resilience and Risk in the Perinatal Period: Implications and Guidance for Professionals: Taylor & Francis. Jordan, R. G., Farley, C. L., & Grace, K. T. (2018). Prenatal and postnatal care: a woman-centered approach: John Wiley & Sons. Kabukcuoğlu,K. (2017). Kadın Sağlığı Sorunlarının Psikosomatik Yansımaları. İstanbul: Detay Yayıncılık. Davidson, M. C ., London, M. L., & Ladewig, P. W. (2015). Olds' Maternal-newborn Nursing & Women' s Health Across the Lifespan: Pearson. Han, H. C., Lee, L . C., & Tseng, A. L. A. (2010). Urogynaecology and You: A Handbook for Women with Bladder Disorders, Womb and Vaginal Prolapse: World Scientific. Beckmann, C. R. B., & Gynecologists, A. C. O. (2010). Obstetrics and Gynecology: Lippincott Williams & Wilkins. Thomson, G., Dykes, F., & Downe, S. (2012). Qualitative Research in Midwifery and Childbirth: Phenomenological Approaches: Taylor & Francis Taşkın,L. (2017). Doğum ve KAdın Hastalıkları Hemşireliği.Ankara: Özyurt Matbaacılık. Okumuş,H., Mete, S.(2014). Anne Babalar için Doğuma Hazırlık. İstanbul: Deomed Yayıncılık. Gilbert, E. S., & Harmon, J. S. (2003). Manual of High Risk Pregnancy & Delivery: Mosby.
Notlar
Google scholar, Pubmed, Cochrane library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada ve Türkiye’de kadının konumunu kavrayabilir. |
ÖÇ02 | Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığını koruma ve geliştirmede hemşirenin rolünün önemini kavrayabilir, uygun anlayış ve tutum geliştirebilir. |
ÖÇ03 | Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığında normalden sapma durumlarında uygun hemşirelik yaklaşımlarında bulunabilir. |
ÖÇ04 | Üreme sağlığı konusunda birey, aile ve topluma eğitim ve danışmanlık yapabilir. |
ÖÇ05 | Klimakterik dönemde birey, aile ve topluma eğitim ve danışmanlık yapabilir. |
ÖÇ06 | Birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim tekniklerini kullanarak iletişim kurabilir. |
ÖÇ07 | Üreme sağlığı sorunu olan bireye hizmet verirken uygulamaya yol gösteren yasal ve etik konuları ve sorunları tanımlayabilir. |
ÖÇ08 | Doğum ve kadın hastalıkları dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri kendi yaşantısında kullanabilir. |
ÖÇ09 | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, bilgi ve becerilerini uygulamaya aktarabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kadın Sağlığı ile ilgili tanımlar, kavramlar, Dünyada ve Ülkemizdeki durum ve göstergeler | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Doğum öncesi döneme yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Doğum öncesi dönemde görülen kanamalara yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Gebelikte preeklampsi vakası tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Riskli gebeliklere yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gebeliği etkileyen sağlık sorunlarına yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Doğum eylemine yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğum sonu bakıma yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Doğum sonu döneme yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Doğum sonu dönemde riskli durumlara yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kadının yaşam dönemlerine yönelik hemşirelik bakımı | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Üreme sistemi enfeksiyonlarına yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Kadın sağlığı sorunlarına yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Dersin değerlendirilmesi | sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınavla ilgili kaynaklara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınavla ilgili kaynaklara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 11 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 211 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,44 | ||
AKTS | 8 AKTS |