Genel Bilgi
Kod | HMS481 |
Ad | Stresle Başetme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilerin, stresle baş etmeye ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve mesleki yaşamlarında kullanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, bireyin stres ve baş etme ile ilgili kuramsal bilgi edinmesini, bu bilgiyle kendi stres ve baş etme tepkilerini tanımasını, değerlendirmesini, yorumlamasını, etkili olmayan baş etme davranışlarını etkili olanlarla değiştirmesini ve kazandığı bu beceri doğrultusunda hizmet verdiği bireylere de yardım etmesini konu alır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
1. Bach, S. and Grant, A. (2009).Communication and interpersonal skills for nurses (Transforming nursing practice). UK: Learning Matters Ltd. 2. Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2000). Stres ve Başaçıkma Yolları (20. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 3. Balzer Riley, J. (2007). Communication in nursing. USA: Mosby. 4. Clark, L. (2000). Duygulara Yardım (Çev: Yazgan, G.). İstanbul: Evrim Yayınları. 5. Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. 6. Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. İstanbul: Metis Yayınları. 7. Harriet, L. (1999). Öfke Dansı. İstanbul: Varlık Yayınları. 8. Öz, F. (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık.
Notlar
9. Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk. 10. Özer, A.K. (2009). Ben Değeri Tiryakiliği Duygusal Gerilimle Başedebilme (10.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. 11. Özer, A.K. (2002). İletişimsizlik Becerisi. (3.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. 12. Özgüven, İ.E. (2002). Bireyi Tanıma Teknikleri (4. Basım), Ankara: Pdrem Yayınları. 13. Servellen, G.V. (2008). Communication skills for the health care professional (2nd ed.). Sudburry: Jones and Bartlett Publishers. 14. Stuart, G.W., Laraia M.T., (2001) Psychiatric Nursing, Mosby; Toronto.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Stres kavramını, stresin fizyolojisini, nedenlerini, strese verilen tepkileri, stresin bilişsel yönünü, baş etme kavramını ve stratejilerini tanımlayabilmesi, |
ÖÇ02 | 2. Stres-psikolojik sağlamlık-kriz ilişkisini açıklayabilmesi, |
ÖÇ03 | 3. Kendisinin ve çevresindeki insanların stres tepkilerini ve baş etme davranışlarını tanımlayabilmesi, |
ÖÇ04 | 4. Kendisinin ve çevresindeki insanların baş etme davranışlarının etkinliğini değerlendirebilmesi, |
ÖÇ05 | 5. Etkili olmayan baş etme davranışlarının yerine koyabileceği etkili baş etme davranışlarını belirleyebilmesi, |
ÖÇ06 | 6. Etkili olmayan baş etme davranışlarını etkili olanlarla değiştirmeye çalışması beklenmektedir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Stres kavramı, stresin fizyolojisi, stres nedenleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Stresin bilişsel yönü, strese verilen tepkiler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Stres-psikolojik sağlamlık-kriz ilişkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Stresle baş etme kavramı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Baş etme stratejileri (Duygu ve problem odaklı baş etme) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Etkili ve etkili olmayan baş etme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kendini tanıma | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilişlerin farkına varma | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sorunların çözümünde eleştirel düşünme ve problem çözme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Etkili iletişim becerileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Gevşeme teknikleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Zamanı etkili kullanma | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Mindfulness | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Yıl sonu değerlendirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |