HMS481 Stresle Başetme

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS481
Ad Stresle Başetme
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı öğrencilerin, stresle baş etmeye ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve mesleki yaşamlarında kullanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, bireyin stres ve baş etme ile ilgili kuramsal bilgi edinmesini, bu bilgiyle kendi stres ve baş etme tepkilerini tanımasını, değerlendirmesini, yorumlamasını, etkili olmayan baş etme davranışlarını etkili olanlarla değiştirmesini ve kazandığı bu beceri doğrultusunda hizmet verdiği bireylere de yardım etmesini konu alır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

1. Bach, S. and Grant, A. (2009).Communication and interpersonal skills for nurses (Transforming nursing practice). UK: Learning Matters Ltd. 2. Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2000). Stres ve Başaçıkma Yolları (20. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 3. Balzer Riley, J. (2007). Communication in nursing. USA: Mosby. 4. Clark, L. (2000). Duygulara Yardım (Çev: Yazgan, G.). İstanbul: Evrim Yayınları. 5. Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. 6. Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. İstanbul: Metis Yayınları. 7. Harriet, L. (1999). Öfke Dansı. İstanbul: Varlık Yayınları. 8. Öz, F. (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık.

Notlar

9. Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk. 10. Özer, A.K. (2009). Ben Değeri Tiryakiliği Duygusal Gerilimle Başedebilme (10.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. 11. Özer, A.K. (2002). İletişimsizlik Becerisi. (3.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. 12. Özgüven, İ.E. (2002). Bireyi Tanıma Teknikleri (4. Basım), Ankara: Pdrem Yayınları. 13. Servellen, G.V. (2008). Communication skills for the health care professional (2nd ed.). Sudburry: Jones and Bartlett Publishers. 14. Stuart, G.W., Laraia M.T., (2001) Psychiatric Nursing, Mosby; Toronto.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1. Stres kavramını, stresin fizyolojisini, nedenlerini, strese verilen tepkileri, stresin bilişsel yönünü, baş etme kavramını ve stratejilerini tanımlayabilmesi,
ÖÇ02 2. Stres-psikolojik sağlamlık-kriz ilişkisini açıklayabilmesi,
ÖÇ03 3. Kendisinin ve çevresindeki insanların stres tepkilerini ve baş etme davranışlarını tanımlayabilmesi,
ÖÇ04 4. Kendisinin ve çevresindeki insanların baş etme davranışlarının etkinliğini değerlendirebilmesi,
ÖÇ05 5. Etkili olmayan baş etme davranışlarının yerine koyabileceği etkili baş etme davranışlarını belirleyebilmesi,
ÖÇ06 6. Etkili olmayan baş etme davranışlarını etkili olanlarla değiştirmeye çalışması beklenmektedir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Stres kavramı, stresin fizyolojisi, stres nedenleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Stresin bilişsel yönü, strese verilen tepkiler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
3 Stres-psikolojik sağlamlık-kriz ilişkisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Stresle baş etme kavramı okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Baş etme stratejileri (Duygu ve problem odaklı baş etme) okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Etkili ve etkili olmayan baş etme okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Kendini tanıma okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bilişlerin farkına varma okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Sorunların çözümünde eleştirel düşünme ve problem çözme okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Etkili iletişim becerileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Gevşeme teknikleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
13 Zamanı etkili kullanma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Mindfulness okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
15 Yıl sonu değerlendirme okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.05.2023 02:48