Genel Bilgi
Kod | HMS485 |
Ad | Evde Bakım |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Hakan ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Hakan ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelik bakım modelleri, sağlık organizasyonları ve evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili teori ve bilgileri geliştiren, evde bakım alanında etik sorunları ve birey/toplum için önemini bilen, çözüm getiren, ilişkili disiplinlerle bir arada çalışan, evde bakım teknolojilerini takip eden ve kullanan, bilgilerini bütünleştirerek geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyen, kanıt oluşturacak araştırmalar yürüten, evde bakım ile ilgili politikaları, sağlık organizasyonlarını, mevzuat ve yönetmelikleri takip eden ve bilgilerini hemşirelik mesleğine ve toplum sağlığına yansıtan uzman hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders evde bakım hemşireliği, evde bakım organizasyonu, evde bakım hemşireliği görev-yetki-sorumlulukları, evde bakım hastasının kapsamlı değerlendirilmesi, kronik hastalıklarda evde bakım, evde bakımda hasta-aile eğitimi ve danışmanlık, hasta yakınlarının yaşadığı sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin konularında evde bakım hemşireliğinin yeri, önemi, rolleri ve hemşirelik bakımında derinlemesine uzmanlık düzeyinde bilgi verir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
YILMAZ, M. (Ed.). (2019). Evde Bakım Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi. Bahar, Z. & Beşer, A. (2017). EVDE BAKIM. Akademi Basın
Notlar
YILMAZ, M. (Ed.). (2019). Evde Bakım Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi. Bahar, Z. & Beşer, A. (2017). EVDE BAKIM. Akademi Basın
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hemşirelik bakım modelleri, sağlık organizasyonları ve evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili teori ve bilgileri geliştirir ve bu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
ÖÇ02 | Evde bakım alanında ilişkili olduğu disiplinleri ve disiplinler arası etkileşimleri kavrar, yürütülen disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. |
ÖÇ03 | Evde bakım alanında karşılaşılan etik sorunları ve birey/toplum için önemini bilir ve etik ilkelere uygun davranır. |
ÖÇ04 | Evde bakım alanı ile ilgili eğitim-öğretim ve bakım teknolojileri hakkında bilgi sahibidir ve teknolojiyi etkin biçimde kullanır. |
ÖÇ05 | Evde bakımın konusunda sağlık organizasyonu ve politikaları ile ilişkili sahip olduğu bilgileri derinlemesine irdeler, mevzuat ve yönetmelikleri takip ederek hemşirelik ve sağlık hizmeti sorunlarında stratejik karar verme süreçlerini kullanır. |
ÖÇ06 | Evde bakım ile ilgili sahip olduğu bilgileri ve takip ettiği gelişmeleri kullanarak toplumun her düzeyindeki bireyin bakımını sağlama, yaşam kalitesini artırma, sağlığını koruma ve geliştirmede kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Evde Bakım Dersine Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Evde Bakım Kavramı, Tarihçesi Ve Kullanan Ülkelere İlişkin Özellikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Türkiye' De Evde Bakım Hizmetleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Türkiye' De Evde Bakım Hizmetleri Süreci | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ev Ziyareti | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Genogram ve Ekoharita | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Evde Bakımda Başarısız Olan Ülke | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Evde Bakımda Başarılı Olan Ülke | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Evde Bakım Ekibi, Rol Ve Sorumlulukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kronik Obstruktif Akciğer Hastalığı Olan Bireyin Evde Bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İnmeli Hastada Evde Bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Evde Hasta Ve Bakım Verenlerin Psikososyal Bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Yaşlılık Dönemi Ve Evde Bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Yaşlılık Dönemi Ve Evde Bakım Süreci | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |