HML438 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması

8 AKTS - 1-8 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML438
Ad Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Temel Sağlık Hizmetleri kapsamında Türkiyede koruyucu sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin önem yeri ve katkısını kavratmak Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini büyüme ve gelişme ile ilgili teorileri bilmesini bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak Çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesinin önemi çeşitleri ve beslenme bozukluklarından kaynaklanan sorunlarda gerekli girişim yeteneğini kazandırmak Öğrenci hemşirelere çocuk ve ailede saptadıkları sağlık sorunlarına yönelik uygun girişimleri planlama uygulama ve değerlendirme ile birlikte bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde disiplinlerarası yaklaşım ve ilişkilerin önemini kavrayabilme ve bütünlük sağlayabilme ilkesini kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Doğumdan adolesana kadar (0-18 yaş dönemlerinde) normal büyüme ve gelişme özellikleri ve çocukta sağlıktan sapma durumlarını sistemlere göre inceleyerek hemşirelik bakımında holistik yaklaşımı içerir.

Dersin Ön Koşulu

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinde başarılı olmak dersin ön koşuludur.

Kaynaklar

1. Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 1.2 Alanında Yayımlanan Uluslararası Kitap Editörlüğü 1. Çetinkaya Ş. Contemporary Perspective on Child Psychology and Education. ISBN 978-953-51-3739-9, Print ISBN 978-953-51-3738-2. 7 Chapters, 144 Pages. Publisher: InTech, Chapters published January 24, 2018. under CC BY 3.0 licence DOI: 10.5772/intechopen.69671 1.3. Alanında Yayımlanan Uluslararası Kitaplarda Bölümler 1. Şenay Çetinkaya (2012). Nutrition in Healthy Children, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, pp. 87-120. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporarypediatrics/nutrition-in-healthy-children 2. Şenay Çetinkaya (2012). The Growth and Development in Healthy Child, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, pp. 121-152. DOI: 10.5772/34500. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporary-pediatrics/the-growth-and-develeopment-in-a-healthy-child 3. Şenay Çetinkaya (2012). Administration and Dose of the Most Frequently Used Drugs in Paediatrics, Complementary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0155-0, InTech, March 3, pp. 289-342. DOI:10.5772/34547 Available from: http://www.intechopen.com/books/complementary-pediatrics/the-administration-and-dose-of-most-frequentlyused-drugs-in-pediatrics 4. Şenay Çetinkaya (February 4th 2015). A Nursing Approach to Food Allergies, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 33-57. DOI: 10.5772/59320. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/a-nursing-approach-to-food-allergies 5. Şenay Çetinkaya and Sibel Kuşdemir (February 4th 2015). Osteomyelitis and Nursing Management, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 69-87. DOI: 10.5772/59142. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/osteomyelitis-and-nursing-management 6. Şenay Çetinkaya and Emine Erçin (February 4th 2015). The Psychological Problems Seen in the Children of Divorced Parents and the Nursing Approach Concerning These Problems, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 91-115. DOI: 10.5772/59166. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/the-psychological-problems-seen-in-the-children-of-divorced-parents-and-the-nursing-approach-concern

Notlar

Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 35. Akraba Evliliği ve Genetik Danışmanlıkta Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 503-516. ISBN: 978-625-7976-68-8 Geçkil EA, Çetinkaya Ş, Didişen AN. Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Yaralanmaları ve Hemşirelik Bakımı. In: Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 36. Yenidoğan Tarama Testlerinde Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 517-532. ISBN: 978-625-7976-68-8 Bal YE, Çetinkaya Ş, Chapter 37. Çocuklarda Astım ve Astım Ataklarını Önlemede Hemşirenin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 533-542. ISBN 978-625-7976-68-8


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocuk sağlığı hemşireliği alanına ilişkin kuramsal bilgileri öğrenir.
ÖÇ02 Erişkin ve çocuk arasındaki farkı ayırt edebilir.
ÖÇ03 Çocukluk dönemi hastalıklarının hastalık belirtilerini tanıyabilir, erken tanısını koyabilir.
ÖÇ04 Aile dinamikleri ve aile çocuk bütünlüğüne destek verebilecek şekilde iletişim kurabilir.
ÖÇ05 Çocuk istismar ve ihmalinin erken belirtilerin tanıyabilir.
ÖÇ06 Çocuk istismar ve ihmalinde mevcut sorumluluklarını bilme.
ÖÇ07 Çocuk sağlığına ilişkin sorunların çözümüne yönelik bakım planı yapabilir.
ÖÇ08 Uygulanan hemşirelik girişimleri planını, bütüncül yaklaşım çerçevesinde değerlendirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Pediatrik yaş grubunda hemşirelik süreci hazırlama. Kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Pediatrik yaş grubunda hemşirelik sürecini tartışabilme. Kliniklerde hemşirelik bakım planını tartışabilme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Kliniklerdeki vakaları hemşirelik bakımı açısından tartışma. Staja çıktığı kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Kliniklerdeki vakalara yönelik hemşirelik bakım modellerini incelemek. Kliniklerde hemşirelik bakım planını ve en iyi bakım modellerini tartışabilme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kliniklerdeki vakalara yönelik hemşirelik bakım modellerini uygulayabilmek. Kliniklerde hemşirelik bakım modellerini inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Öğrenme hedefleri doğrultusunda bakım örneklerini inceleme. Öğrenme hedeflerine yönelik bakım modelleri için okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
7 Öğrenme hedefleri doğrultusunda bakım örneklerini tartışabilmek. Öğrenme hedeflerine yönelik bakım modellerini için tartışabilme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar derse ilişkin hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Yenidoğan/Yoğun bakım hastalarına yönelik). Yenidoğan Çocuk Yoğun Bakımlarında yatan hastalar için hemşirelik bakım planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
10 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Hematoloji hastası için). Kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
11 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Diyabet hastası). kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
12 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Kronik böbrek yetmezliği olan çocuk). kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
13 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Solunum yolu enfeksiyonu olan çocuk). hemşirelik bakım planı hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Gastroenteriti olan çocuk). hemşirelik bakım planı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Konvülziyonu olan çocuk) (kliniklerde) hemşirelik bakım planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 27 27
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 54 54
Toplam İş Yükü (Saat) 193
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,72
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.05.2023 02:48