Genel Bilgi
Kod | PFZ204 |
Ad | Maliye Tarihi ve Düşünce Okulları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAŞİM AKÇA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, iktisadi ve mali tarihi detaylı bir biçimde ele alarak öğrencilere iktisadi doktrinler tarihi hakkında bilgi vermektir. İktisadi teori ve disiplinlerin bilim disiplini olarak ele alındığı süreçten günümüze kadar değerlendirilmesi yapılmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste mali olayların geçirdiği tarihsel aşamalar incelenmektedir
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Prof. Dr. Ali ÖZGÜVEN İktisadi Düşünceler- Doktrinler ve Teoriler
Notlar
Maliye Tarihi Doç. Dr. Filiz Giray
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kamu gelirleri, giderleri, bütçe ve hazine gibi kavramların tarihi süreçte ilk oluşumlarını ve mali düşünce akımlarını açıklar |
ÖÇ02 | Maliye alanındaki konularda öncülük eden bazı Batılı Ülkelerdeki mali olayların gelişimini analiz eder |
ÖÇ03 | İslam mali sisteminin temel özelliklerini açıklar |
ÖÇ04 | Osmanlı mali sisteminin özelliklerini, kamu gelirleri, kamu giderleri, bütçe, hazine gibi kavramlar çerçevesinde analiz eder |
ÖÇ05 | Cumhuriyet döneminde izlenen maliye olayları tarihsel süreç içinde analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu Mali Kurumlarının görev ve yetkilerini açıklar | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki kişilerin iş tanımlarını açıklar | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İktisadi Düşünce Konularına Genel Bir Bakış ve Yöntem | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İlk ve Orta Çağda iktisadi Düşünce | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yeni Çağ Başlarında Avrupa Düşüncesi ve Merkantilist Doktrin | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Liberal Doktrin ve Liberal İktisadın Doğuşu | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İktisadın İlk yüzyılında Klasik Politik İktisada Yön Veren Olgular Ve Klasik İktisat | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Klasik İktisat ve Başlıca Katkılar | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Milli İktisat Doktrini ve Tarihçi Düşünceler | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyalist Düşünceler | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Neo-klasik İktisat ve Katkılar | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kurumcu Düşünce Okulu ve Katkılar | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Keynes İktisadı ve Keynescilik | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Avusturya Okulu ve Yeni Liberal İktisat | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Monetarizm, Yeni-Klasik İktisat ve Arz Ekonomisi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Keynezyen İktisat ve Katkılar | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final sınavı | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |