Genel Bilgi
Kod | BAT218 |
Ad | Genel seracılık ve Mekanizasyon |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. AYGÜL DAYAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. AYGÜL DAYAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; tarımsal üretimde birim alandan daha fazla gelir elde etmek amacıyla sera yetiştiriciliğinde uygulanılan mekanizasyon tekniklerinin ve sera mekanizasyonu ile ilgili son teknolojik gelişmelerin kavranması, bitki isteklerine bağlı olarak sera iklimlendirilmesine ilişkin problem çözebilme tekniklerinin geliştirebilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Sera havası şartlarının düzenlenmesi: Sera ısıtma yöntemleri ve başlıca uygulamaları, seraların ısı gereksiniminin belirlenmesi, ısıtma yüzeyi ve ısıtma kazanı kapasitelerinin hesaplanması. Seraların doğal ve zorlamalı havalandırılma yöntemleri ve başlıca uygulamaları, sera havalandırmasıyla ilgili hesaplamalar. Seraların serinletilme yöntemleri ve başlıca uygulamaları, ıslak yüzeyli sistemlerle serinletme sistemlerinin hesaplanması. Seralarda yapay aydınlatma uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Seralar Sera Tipleri, Donanımı ve İklimlendirmesi, A. Nafi Baytorun 2017 Nobel akademik yayıncılık
Notlar
online ders notları httpsacikdersankaraedutrcourseviewphpid
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sera konstrüksiyonlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Seraların iklimlendirilmesinde (sera havası şartlarının düzenlenmesinde) etkili faktörleri kavrar. |
ÖÇ03 | Sera iklimlendirilmesinde temel boyutlandırmaların ortaya konulabilmesinde termodinamik eşitlikleri kavrar. |
ÖÇ04 | Sera konstrüksiyonlarına ve bitki isteklerine bağlı olarak sera iklimlendirilmesine ilişkin problem çözer. |
ÖÇ05 | Sera mekanizasyonunda teknolojik ekipman kullanımı yeni üretim tekniklerini kavrar. |
ÖÇ06 | Sera otomasyon ve kontrolünde kullanılan ekipmanları kavrar. |
ÖÇ07 | Sera fizibilite raporu hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | Sera kurulumuna etki eden faktörleri kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel iletişim becerilerini kazanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Seracılığın önemi, dünyada ve ülkemizde seracılık durumu | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yüksek, alçak ve mini tüneller. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sera işletmelerinin kuruluşu, seracılığı etkileyen ekolojik ve ekonomik faktörler 1 kısım | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sera işletmelerinin kuruluşu, seracılığı etkileyen ekolojik ve ekonomik faktörler 2. kısım | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sera ısıtma yöntemleri ve başlıca uygulamaları. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
6 | Seraların örtü tiplerine, çatı şekillerine, iç sıcaklıklarına göre sınıflandırılması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Seralarda çevre koşullarının düzenlenmesinde kullanılan tesisler, sera ısıtma tesisleri, bitkilerin sıcaklık istekleri, seralarda ısı gereksinimleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Isıtma yöntemler, sobalarla ısıtma, kaloriferli ısıtma, sıcak su borularının sera içine yerleştirilme şekilleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Seralarda soğutma sistemleri. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Seraların doğal ve zorlamalı havalandırılma yöntemleri ve başlıca uygulamaları. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Gölgelendirme ile serinletme, suyu buharlaştırarak soğutma, serayı dıştan sulayarak soğutma | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Havalandırma, doğal havalandırma, yapay havalandırma | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sulama sistemlerinde mekanizasyon | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Seralarda Aydınlatma, yapay ve doğal aydınlatma | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |