Genel Bilgi
Kod | PSI456 |
Ad | İstismar ve İhmal |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SUNAY FIRAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SUNAY FIRAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciye; çocuk istismarı ve ihmalini tanılayabilme, istismara ve ihmale uğrayan çocuklar ve aileleri ile iletişim kurabilme, korunmaya muhtaç çocuk ve ailenin/bakmakla yükümlü yetişkinlerin tedavi ve rehabilitasyonunda aktif rol alabilme, diğer sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği içinde çalışabilmeye yönelik temel bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Çocuk istismarı ve ihmali risk faktörleri, istismar ve ihmalin türleri (fiziksel istismar, cinsel istismar, ensest, pedofili, akranlar arası şiddet vb. gibi istismar türleri ile ihmal, tıbbi ihmal, madde kullanımı vd.), 5395 Sayılı Çocuk koruma Kanunu ve işleyişi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı I-II Oğuz Polat, Seçkin Kitapevi, 2021
Notlar
Çocukluk Çağı Psikopatoloji alanı ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Makaleler/ Yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstismar ve ihmalin Dünyadaki ve Ülkemizdeki durumuna yönelik genel bir anlayış kazanır. |
ÖÇ02 | İstismar ve ihmalin nedenlerini, risk faktörlerini bilir. |
ÖÇ03 | İstismar ve ihmalin tanı ve değerlendirme sürecinde ekibinin işleyişi hakkında genel bir anlayış kazanır. |
ÖÇ04 | İstismar ve ihmalin yasal yönlerini genel çerçevede bilir. |
ÖÇ05 | Çocukların istismar ve ihmalden korunması ve önlenmesi konusunda genel anlayış kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk Hakları Bildirgesi Açısından İhmal ve İstismar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
2 | Çocuk İstismarının Nedenleri ve Dinamikleri, Tanılanması ve Tipleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
3 | Fiziksel İstismar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
4 | Cinsel İstismar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
5 | Ensest | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
6 | Pedofili, Çocuklarda Cinsel Sömürü ve Çocuk Pornografisi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
7 | Duygusal İstismar, Munchausen By Proxy | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
8 | Ara Sınav | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
9 | Akranlar Arası Şiddet | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
10 | İhmal, Tıbbi İhmal | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
11 | Madde/Davranışsal Bağımlılık ve ihmal ve istismar açısından risk faktörleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
12 | 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
13 | Çocuk Koruma Kanunu ve Uygulamadaki Yeri ve Önemi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
14 | Türk Adalet Sisteminde Korunmaya Muhtaç Çocuklar ve Bilirkişiliğin Önemi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
15 | Dersin Değerlendirilmesi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |