Genel Bilgi
Kod | FZK419 |
Ad | LASER ve Uygulamaları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
LASER ışığının oluşumundaki fiziksel temelleri ve LASER'in güncel uygulamaları hakkında temel bilgileri sunmak.
Dersin İçeriği
LASER'in tarihçesi, ışık madde etkileşimi, optik geçişler ve nüfus terslenmesi, spektral dağınım, kayıp, kazanç, kip kitlenmesi, Q-anahtarlama, laser ışığının özellikleri, lazer tipleri, LASER'in uygulamalrı (tıp, askeri vs).
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
LASERS, Peter W. Milonni, J. H. Eberly (Çev. İbrahim Okur), değişim yayınları, 1998.
Notlar
Laser ile Malzeme İşlemleri, Ahmet Karaaslan, Literatür Yayıncılık, 2009.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektromanyetik spektrumun değişik dalga boylarında çalışan laser sistemlerini öğrenebilir. |
ÖÇ02 | Laserin çalışma prensiplerini kavrayabilir. |
ÖÇ03 | Laser rezonatörleri ve kazanç ortamları hakkında bilgi edinebilir. |
ÖÇ04 | Laser sistemlerinin araştırmalarda kullanılmasıyla ilgili bilgi edinebilir. |
ÖÇ05 | Laserlerin endüstri, askeri ve tıpta nerelerde ve nasıl kullanıldığını öğrenebilir. |
ÖÇ06 | Laser çeşitlerini bilir. |
ÖÇ07 | Aktif ortam ve güce göre laserleri sınıflandırabilirler. |
ÖÇ08 | Laser doku etkileşimlerinin ilkelerini anlayabilirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laser'in tarihi gelişimi ve temel kavramlar. | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Işığın maddeyle etkileşimi. Atomik ve moleküler ortamların spektroskopik karakteristiği | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Optik geçişler, nüfus terslenmesi | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Optik rezonatörler, spektral dağılım, kazanç ve kayıplar | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Laser ışığının elde edilmesi, üç ve dört seviyeli laserler | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kip kilitleme ve Q-anahtarlama | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Laser ışığının özellikleri (spektral güç yoğunluğu, yönlülük, tek renklilik, eşfazlılık) | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Laser türleri (katı ve yarıiletken laserler) | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Laser türleri (gaz, sıvı ve diğer laserler) | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Laser - Malzeme etkileşimi | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Laser'in endüstrideki kullanımları | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Biyolojik dokuların optik özellikleri ve tıpta laserlerin kullanımı | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Laser'in diğer uygulamaları (askeri, optik iletişim, vb.) | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Laser'in sınıflandırılması ve güvenlik | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |