Genel Bilgi
Kod | FZK314 |
Ad | Optik ve Uygulamaları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Lisans düzeyinde yeterli teorik bilgi ile donanmış olan öğrencilere optik teknolojiyi anlamalarına yardımcı olacak optik ilkeleri lisans düzeyinde vermektir.
Dersin İçeriği
Optiğin tarihi gelişimi; temel kavramlar ve optik yasalar; optik işlemlerin sınıflandırılması; optik katsayılar; optik malzemeler; katıların optik özellikleri; optik aletler; optik dalgalar; ışığın girişimi ve girişim olayının teknolojik uygulamaları, interferometreleri ve uygulamaları; ışığın kırınımı ve kırınım ağları; ışığın kutuplanması ve uygulamaları; ışık kaynakları - LASER; LASER in sanayide ve sağlıkta kullanımı; holografi ve uygulamaları; fiber optik; fiber optik sistemler ve uygulamaları; optik detektörler ve ekranlar; gözün optik özellikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hecht - Optik, Çev. Ed. Nizammettin Armağan, Akademi Yayınları, 1999.
Notlar
Optik, Çev. Ed. Metin Özdemir, Palme Yayıncılık, 2014.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Işığın doğasını açıklar. Optiğin temel denklemleri olan Maxwell denklemlerini yorumlar. |
ÖÇ02 | Işığın madde ile etkileşimi sonucu oluşan soğurma, kırılma, yansıma ve girişim olaylarını açıklar. |
ÖÇ03 | Optik dalgaların nasıl oluştuğunu, ilerlediğini ve söndüğünü açıklar. |
ÖÇ04 | Işığın kutuplanmasını ve optik cihazlarında kutuplanmanın nasıl kullanıldığının bilir. |
ÖÇ05 | Beer- Lambert kanunu bilir ve negatif soğurmayı açıklar. |
ÖÇ06 | Bir laser kaynağının çalışma prensibini, çeşitlerini ve ışığının özelliklerini bilir. |
ÖÇ07 | Cisimlerin üç boyutlu görüntülerinin elde edildiği özel bir teknik olan holografiyi açıklar. |
ÖÇ08 | Bir fiber optik kablonun içinde ışığın ilerlemesini optiksel olarak açıklar. |
ÖÇ09 | Gözün yapısını ve görme olayının optiksel olarak açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Optiğin tarihi gelişimi, temel kavramlar ve optik yasalar. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Optik işlemlerin sınıflandırılması; optik katsayılar; optik malzemeler ve katıların optik özellikleri. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
3 | Optik aletler. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Optik dalgalar. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Işığın girişimi ve girişim olayının teknolojik uygulamaları. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Interferometreleri ve uygulamaları. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Işığın kırınımı ve kırınım ağları. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Işığın kutuplanması ve uygulamaları. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Işık kaynakları - LASER. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | LASER in sanayide ve sağlıkta kullanımı. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Holografi ve uygulamaları. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Fiber optik, fiber optik sistemler ve uygulamaları. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Optik detektörler ve ekranlar. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Gözün optik özellikleri. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |