Genel Bilgi
Kod | FZK210 |
Ad | Fizik Lab. IV |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile dalgalar ve optik dersinde öğrenilmiş bazı teorik bilgi ve yöntemlerin deneysel olarak uygulamalarının yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tanıtım ve giriş; dalga biçimi ölçümleri; iki dalganın doğrusal toplamı ve vuru; aynı ve farklı frekanslı dalgalar için lissajous eğrileri; LRC devreleri ve sönümlü harmonik hareket; LRC devreleri ve salınımlar-rezonans; mikrodalga deneyi; ışın optiğine giriş; ışığın kırılması; prizmalarda ışığın kırılması; prizmada beyaz ışığın renklerine ayrışması ve çukur aynada görüntü oluşumu; ince kenarlı mercekte görüntü oluşumu ve kalın kenarlı merceğin odak uzaklığının bulunması, fiber optik kablo ile Işık hızının ölçülmesi; girişim ve hırınım (Young) deneyi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
DALGALAR ve OPTİK LABORATUVARI DENEY FÖYÜ
Notlar
Fen ve Mühendislik çin Fizik, Cilt 2, Çev. Ed. Kemal Çolakoğlu, Palme Yayıncılık, 1995. Üniversite Fiziği, Cilt 2, Çev Ed. Hilmi Ünlü, Pearson, 2010
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osiloskopu kullanır. |
ÖÇ02 | Dalga biçimlerini tanır. |
ÖÇ03 | Dalganın havada ve maddesel ortamda yayılmasını açıklar. |
ÖÇ04 | Rezonans olayını yorumlar. |
ÖÇ05 | Dalgalar ve optik alanında öğrendiği temel yasaları ve teoremleri günlük yaşantıyla bağdaştırabilir. |
ÖÇ06 | Işığın dalga özelliğine sahip olduğu olayları yorumlar. |
ÖÇ07 | Aynalarda ve merçeklerde görüntünün nasıl oluştuğunu açıklar. |
ÖÇ08 | Prizmada ışıgın reklere ayrışmasını analiz eder. |
ÖÇ09 | Fiber optik kabloda ışınğın ilerlemesini yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvara giriş ve uygulama kuralların anlatılması | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | Dalga biçimi ölçümleri | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
3 | İki dalganın doğrusal toplamı ve vuru | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
4 | Aynı ve farklı frekanslı dalgalar İçin lissajous eğrileri | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
5 | LRC devreleri ve sönümlü harmonik hareket | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
6 | LRC devreleri ve salınımlar - rezonans | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
7 | Mikrodalga deneyi | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Işın optiğine giriş | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
10 | Işığın kırılması, prizmalarda ışığın kırılması | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
11 | Prizmada beyaz ışığın renklerine ayrışması ve çukur aynada görüntü oluşumu | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | İnce kenarlı mercekte görüntü oluşumu ve kalın kenarlı merceğin odak uzaklığının bulunması | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
13 | Fiber optik kablo ile ışık hızının ölçülmesi | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Girişim ve kırınım (Young) deneyi | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
15 | Telafi deneyleri | İlgili deneye hazırlık yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |