Genel Bilgi
Kod | FZK212 |
Ad | Yüksek Enerji Fiziğine Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. AYSEL KAYIŞ TOPAKSU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile Yüksek Enerji Fiziğindeki temel kavramların ve deneysel tekniklerin Öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yüksek Enerji fiziği amacı ve temel kavramlar, Yüksek Enerji fiziği deneyleri ve CERN,Temel Parçacıkların tarihçesi, temel parçacıklar ve etkileşmeleri, Hızlandırıcıların tarihçesi, Dünyadaki Hızlandırıcı merkezleri (FNAL, DESY, KEK vs), Hızlandırıcı Tipleri ve Uygulamaları (tıp, endüstri vs) , gelecek nesil hızlandırıcılar, Deneysel teknikler; Parçacık Detektörleri ve uygulamaları, kalorimetre çeşitleri ve çalışma prensipleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Temel Parçacıklara Giriş,Çeviri Editörü: G.Önengüt, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015)
Notlar
Particle Physics, B.R. Martin and G.Shaw, 3rd edition, John Wiley&Sons, 2008. (ilkbaskı,1992)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deneysel Parçacık Fiziğinin temel kavramlarını ve ilkelerini kavrar |
ÖÇ02 | Yüksek enerji fiziğndeki deneysel teknikleri kavrar |
ÖÇ03 | maddenin temel yapıtaşlarını ve temel etkileşmeleri kavrar |
ÖÇ04 | Nükleer araştırma merkezi CERN hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Hızlandırıcıların çalışma prensipleri ve çeşitleri hakkındaki temel bilgileri kavrar. |
ÖÇ06 | Parçacık detektörlerinin türleri ve çlışma prensipleri hakkındaki temel bilgileri kavrar. |
ÖÇ07 | kalorimetrelerin çalışma prensibini kavrar |
ÖÇ08 | spektrometrelerin çalışma prensibini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Yüksek Enerji fiziği amacı ve temel kavramlar | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yüksek Enerji fiziği deneyleri ve CERN | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | Temel parçacıkların tarihçesi | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Temel Parçacıklar ve Etkileşmeler | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Hızlandırıcıların tarihçesi, Dünyadaki diğer Hızlandırıcı merkezleri (FNAL, DESY, KEK vs) | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Hızlandırıcı Tipleri-I | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hızlandırıcı Tipleri-II | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gelecek nesil hızlandırıcılar | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Parçacık Fiziğinde Deneysel teknikler | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Parçacık Detektörleri -I | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Parçacık Detektörleri -II | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kalorimetre çeşitleri ve çalışma prensipleri | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İzleyici detektörler, Spektrometreler | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Hızlandırıcı ve detektörlerin Uygulama Alanları (tıp,endüstri vs) | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |