Genel Bilgi
Kod | GZT305 |
Ad | TOPLUMSAL CİNSİYET VE MEDYA |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Derse katılan öğrencilerin öncelikle toplumsal cinsiyete dair başlıca kavramlar ve yaklaşımları öğrenerek, toplumsal yaşamda ataerkil kültürel yapının doğurduğu sorunların ve sonuçların farkında olması, bu tür sorunların çözümüne ilişkin öneriler geliştirme becerisi kazanması amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin haber, reklam, TV programları, sosyal medya metinleri, fotoğraflar gibi çeşitli medya çıktılarında ve popüler kültür ürünlerindeki toplumsal cinsiyetçi temsilleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yetisi elde etmesi dersin temel hedefleri arasında yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları, toplumsal iş bölümü ve toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyetle ilgili kalıp yargılar, toplumsal cinsiyetle ilgili kuramlar ve feminist yaklaşımlar dersin genel içeriğini oluşturmaktadır. Bununla birlikte toplumsal cinsiyet konusunu medya bağlamında incelemeyi gerektiren derste medyada üretilen çeşitli formatlar incelenecek, medya içeriklerinde (haber metni, reklam, fotoğraf, görüntü, TV dizileri, TV programları, internet metinleri vb) kadınlık ve erkeklik temsilleri analiz edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Connell, R.W., Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1998. Steeves,L., 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ark Yayınları, Ankara 1994. Dökmen, Z.Y., Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Sistem Yayıncılık, Ankara 2004. İmançer, D. (Ed.), Medya ve Kadın, Ebabil Yayınları, Ankara 2006. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (Ed), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Detay Yayıncılık, Ankara 2014. Arat, N., Kadın Gerçeklikleri, Say Yayınları, İstanbul 1996. Tekeli, Ş., Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, Birikim Yayınları, İstanbul 1982. Kandiyoti, D., Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul 2013. Sancar, S., Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, İstanbul 2012. Davas, A., Eşitsiz Kız Kardeşlik, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014. Kırca-Schroeder, S., Popüler Feminizm, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2007. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (Der.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İletişim Yayınları, İstanbul 2007. Yalom, M., Antik Çağlardan Günümüze Evli Kadının Tarihi, (Çev. Zeynep Yelçe ve Neşenur Domaniç), İstanbul 2002.
Notlar
Ders notları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarına dair farkındalık kazanır. |
ÖÇ02 | Toplumsal cinsiyet kuramları ve feminist kuramları öğrenir. |
ÖÇ03 | Tarihsel süreçte Türkiye ve dünyada kadın hareketinin gelişimine dair bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Toplumsal cinsiyet kimliklerinin oluşumu, toplumsal işbölümü ve toplumsal cinsiyet rolleri ile toplumsal cinsiyete dair kalıp yargıları öğrenerek bu kavramları kültürel, sosyal psikolojik, ekonomik ve siyasal bağlamlarıyla tartışma becerisi elde eder |
ÖÇ05 | Medyanın çeşitli alanlarındaki toplumsal cinsiyetçi içerikleri eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Oryantasyon ve Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toplumsal Cinsiyetle İlgili Başlıca Yaklaşımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ataerkil kültürde toplumsal iş bölümü, toplumsal cinsiyet rolleri ve kalıp yargılar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Feminist Kuramlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiye'de ve dünyada kadın hareketi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Queer Kuram | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Medyada ideoloji ve söylem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Haber metinlerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliğini üreten ideolojik inşa stratejileri (örneklerin incelenmesi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Hegemonik erkekliğin medyada temsili | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Reklamlarda kadınlık ve erkeklik temsili (örneklerin incelenmesi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Televizyon dizilerinde kadınlık ve erkeklik temsili (örneklerin incelenmesi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Yeni medyada toplumsal cinsiyet eşitsizliği (örneklerin incelenmesi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Yeni medyada toplumsal cinsiyet eşitsizliği (örneklerin incelenmesi) 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |