Genel Bilgi
Kod | GZS313 |
Ad | POPÜLER KÜLTÜR VE MEDYA |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Popüler kültür, kitle kültürü ve kültür endüstrisi kavramlarının gündelik hayat içindeki yeri ve önemi konusunda bilinç edinilmesi, kuramsal bilginin artırılarak bu konuda farkındalık sağlanması. Popüler kültür ve medya ilişkilerinin toplumsal ve politik boyutlarının irdelenmesi
Dersin İçeriği
Popüler Kültür, Kitle Kültürü ve KültürEndüstrisikavramlarıve bu kavramlarınmedya ile ilişkileri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, Meral Özbek, 2012/19. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, Ünsal Oskay, Der yay., 1995/Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Erol Mutlu, Ütopya yay, 2005/Frankfurt Okulu´nun Eleştirel bir Uğrağı, Beybin Kejanlıoğlu, Bilim ve Sanat, 2005
Notlar
Modernite ve Bireysel Kimlik, Anthony Giddens, Say yay., 2010/Marshall Berman, Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, İletişim yay, 2013/Türkiye´de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Reşat Kasaba, Sibel Bozdoğan, Tarih Vakfı, 2010
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Popüler kültür ve kitle kültürü alanındaki temel kavramları kültür ve iletişim çalışmaları çerçevesinde açıklar. |
ÖÇ02 | Popüler kültür ve kitle kültürünün toplumsal ve politik boyutu ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Popüler kültür ve kitle kültürü alanındakiçalışmaları izleyerek bilgilerinigünceller. |
ÖÇ04 | Gündelik hayatta karşımıza çıkan kültürel ve iletişimsel sorunlara çözüm getirici düşünceler üretir. |
ÖÇ05 | Topluma ve dünyaya karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, kendi toplumu ve bütün toplumlar yararına kültürel projeler geliştirir. |
ÖÇ06 | Toplumsal ve politik sorunlar ile kültürel sorunlar arasındaki bağlantılar konusunda kavrayışını geliştirir. |
ÖÇ07 | İletişim kavramına kültürel ve kültürler-üstü (antropolojik) bir perspektifle yaklaşır. İletişim bilimleri ile kültürel çalışmaların beslendiği psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji ve kültürel antropoloji gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler |
ÖÇ08 | Kültürel etkinlikler düzenler ya da bu türden etkinliklere aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
ÖÇ09 | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, kültürler üstü/evrensel bir bakışla yorumlar. |
ÖÇ10 | Popüler kültürel olgularınmedyadakikullanımlarıve bunun etkilerikonusunda araştırma yapar, rapor hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kültür kavramı | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kültürel Kavramlar veya kültüre ilişkin kavramsallaştırmalar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Popüler Kültür, kitle kültürü ve kültür endüstrisi kavramları. | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Popüler kültürle ilgili kavramsallaştırmalar ve popüler kültüre ilişkin kuramsal yaklaşımlara giriş | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Popüler kültüre ilişkin Muhafazakar Yaklaşımlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kitle ve kitle toplumu ile ilgili yaklaşımlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Popüler kültüre ilişkin Marksist Yaklaşımlar 1- Klasik Marxist bakış açıları | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Popüler kültüre ilişkin Marksist Yaklaşımlar 2-EleştirelTeori | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Popüler kültüre ilişkin Marksist Yaklaşımlar 3- Kültürel Çalışmalar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Popüler kültüre ilişkin liberal Yaklaşımlar 1- Klasik liberal yaklaşımlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Popüler kültüre ilişkin liberal Yaklaşımlar 2- Post-modern yaklaşımlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Popüler kültüre ilişkin liberal Yaklaşımlar 3- Radikal Demokratlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Popüler Kültür ve Medya ve iletişimle ilgili genel değerlendirme | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |