Genel Bilgi
Kod | DEN211 |
Ad | Biyokimya-II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Zafer YÖNDEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ABDULLAH TULİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşamla beraber var olan biyokimyasal olayları sistem, organ, hücre ve moleküler düzeyde incelemek ve aydınlatmaktır.
Dersin İçeriği
İnsanda biyokimyasal metabolik olayların incelenmesi ve entegrasyonu
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Herper'in Resimli Biyokimyası, Lippincott Biyokimyası
Notlar
Lehninger biyokimya İlkeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Canlılığın temel özellikleri, hücre ve organellerinin biyokimyasal önemini öğrenir |
ÖÇ02 | Metabolizma hakkında temel kavramları öğrenir |
ÖÇ03 | Karbohidratların yapısı, özellikleri ve metabolizmasını öğrenir |
ÖÇ04 | Lipitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizmasını öğrenir |
ÖÇ05 | Proteinlerin yapısı, özellikleri ve metabolizmasını öğrenir |
ÖÇ06 | Nükleik asitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizmasını öğrenir |
ÖÇ07 | Enzim ve hormon metabolizmasını öğrenir |
ÖÇ08 | sinir sistemi işleyiş ve metabolizmasını öğrenir |
ÖÇ09 | Vücut sıvıları (kan, plazma ve tükürük) yapı ve biyokimyası ile ilgili kapsamlı bilgiye hakim olur. |
ÖÇ10 | Biyokimyasal tetkik ve istemin önemi ve yorumlama ile ilgili ön bilgileri öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zar biyokimyası ve taşıma sistemleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | ESM ve bağ doku temel bileşenleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Fibriler ve nonesansiyel fibriler,kolajen | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kemik Biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kas Biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Biyolojik mineralizasyon | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Karbohidrat metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Lipit ve lipoprotein metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Amino asit ve protein metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Üre döngüsü ve böbrek biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Pürin-primidin biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Kan biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Plazma proteinleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Plazma enzimleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Pıhtılaşma biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Eritrosit metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
18 | Hemoglobin ve Biliribin metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
19 | DNA metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
20 | RNA metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
21 | Protein sentezi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
22 | Sinir iletimi biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
23 | Hormonların genel tanımı ve etki mekanizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
24 | Hipotalamus ve hipofiz hormonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
25 | Tiroit ve paratiroit hormonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
26 | Adrenal hormonlar | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
27 | Eşey hormonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
28 | GİS ve pankreas hormonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
29 | Tükrük biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
30 | Biyokimyasal tetkik istemi ve yorumlanması-1 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
31 | Biyokimyasal tetkik istemi ve yorumlanması-2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 2 | 58 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,60 | ||
AKTS | 6 AKTS |