Genel Bilgi
Kod | DEN303 |
Ad | Farmakoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Öğr. Gör.Dr. Özlem ÖZÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. CEMİL GÖÇMEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. YUSUF KARATAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. EDA KUMCU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. NURAN ÖĞÜLENER (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ERĞİN ŞİNGİRİK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Farmakoloji dersinin amacı; öğrenciye temel farmakoloji bilgisi, otonom sinir sistemi, santral sinir sistemi, dolaşım sistemi, endokrin sistemi etkileyen ilaçların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, klinikte kullanımları , yan etkileri, kontraendikasyonları konusunda bilgi sahibi olması sağlamaktır. Kemoterapötik ilaçlar, otokoid sistemi etkileyen ilaçlar ve özel hasta gruplarında ilaç kullanımını bilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Farmakoloji ve ilaçlarla ilgili temel kavramlar,ilaçların farmakokinetik ve farmakokinetik özellikleri, otonom sinir sistemi, santral sinir sistemi, solum sistemi, endokrin sistem, gastrointestinal sistem,hemopoetik sistem ilaçaları ve etki mekanizmaları, kematöropötik ilaçlar, otokoidler, farmakogenetik, farmakovijilans ve özel hasta gruplarında kullanılan ilaçlar konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Medical Pharmacology (Oguz Kayaalp) 2. Pharmacology (Katzung)
Notlar
Medical Pharmacology (Oguz Kayaalp) 2. Pharmacology (Katzung)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakoloji ile ilgili temel kavramları ayırt etmek. |
ÖÇ02 | Otonom sinir sistemine etkili ilaçları ayırt etmek. |
ÖÇ03 | Santral sinir sistemine etkili ilaçları ayırt etmek. |
ÖÇ04 | Solunum sistemine etkili ilaçları ayırt etmek. |
ÖÇ05 | Gastrointestinal sisteme etkili ilaçları ayırt etmek |
ÖÇ06 | Üriner sisteme etkili ilaçları ayırt etmek |
ÖÇ07 | Kemoteropötik ilaçları ayırt etmek |
ÖÇ08 | Endokrin sisteme etkili ilaçları ayırt etmek |
ÖÇ09 | Otokoidleri ayırt etmek |
ÖÇ10 | Özel hasta gruplarında kullanılan ilaçları ayırt etmek |
ÖÇ11 | Farmakovigilans kavramını öğrenmek |
ÖÇ12 | Farmakogenetic kavarmını öğrenmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojiye Giriş,İlaçların Absorbsiyonu | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | İlaçların Dağılımı, İlaçların itrahı | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | İlaçların metabolizması | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Farmakogenetik | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | İlaçların etki mekanizması,Farmakolojide reseptör kavramı ve ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Farmakodinamik etkileşmeler, Farmakokinetik etkileşmeler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | İlaç Etkisini Değiştiren Faktörler,İlaçların toksik tesirleri | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | İlaç Suistimali ve Bağımlılığı, Antiseptik ve dezenfektanlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
9 | Otonom sinir sistemine giriş | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Parasempatomimetik ilaçlar, Sempatomimetik ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Parasempatolitik ilaçlar, Sempatolitik ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Sempatolitik ilaçlar, Otokoidler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Histamin ve antagonisleri, Santral sinir sistemine giriş | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Nonsteroid Antiinflamatuar analjezikler, Narkotik analjezikler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Lokal anestezik ilaçlar, Genel anestezik ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Çizgili kas tonusunu etkileyen ilaçlar, Hipnosedatifler ve benzodiazepinler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
18 | Barbitüratlar ve alkol,Nörleptikler ve antidepresanlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
19 | Parkison hastalığının tedavisi, Antiepileptikler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
20 | Solunum sistemi hastalıklarını etkileyen ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
21 | Vitaminler, Antitombotik ve hemostatik ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
22 | Kemoterapötiklere Giriş , Penisilinler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
23 | Penisilinler, Sefalosporinler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
24 | Aminoglikozidler, Makrolidler,Linkozamid ve streptograminler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
25 | Amfenikoller, Tetrasiklinler ve Fluorokinolonlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
26 | Sülfonamidler ve kombinasyonları. Trimetoprim | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
27 | Dental İnfeksiyonlarda Dar Spektrumlu Antistafilokokal Antianaerobik polipeptid yapılı antibiyotikler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
28 | Antifungal ilaçlar, Antiviral ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
29 | Kanser tedavisinde kullanılan ilaçlar, Gebelikte kullanılan ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
30 | Çocuk hastaya farmakolojik yaklaşım, Yaşlı hastaya farmakolojik yaklaşım | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
31 | Farmakovijilans | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |